Інтерв’ю з Олегом Медуницею, заступником Голови Сумської ОДА, який єдиний в Україні має чітко визначений напрям в повноваженнях – молодіжна політика


Олег Медуниця найдовше з усіх провідних менеджерів Сумської обласної державної адміністрації ходив у "виконуючих обов`язки". Нарешті 3 червня його затвердили на посаді заступника голови Сумської ОДА. Як почувається професійний опозиціонер у незвичній поки для себе ролі державного чиновника, які проблеми виникають і чи не тягне знову з тісного кабінету на вільну площу? - про це і буде наша розмова.

- Все своє життя Ви були в опозиції, були на площі. Зараз Ви в кабінеті, Ви - влада. Це зовсім інше життя, починаючи з розпорядку денного і одягу і закінчуючи рівнем відповідальності. Які основні складності Ви відчуваєте?

- Хочу сказати, що запрошення працювати заступником голови облдержадміністрації для мене було як грім серед ясного неба. У мене не було планів працювати у Сумах, були плани працювати в Києві по своїй попередній роботі. Але, зваживши, я прийняв пропозицію голови обласної адміністрації. Головна проблема у тих людей, які прийшли працювати з опозиції у владу, - це брак адміністративного досвіду. Навіть робота з документацією, яка надходить по пошті, листами громадян чи установ виявилася спочатку незвичною. Те, на що у досвідченого чиновника пішло б декілька годин, у мене забирало значно більше часу та енергії. Але після перших місяців роботи прийшов і перший досвід, і зараз ми справляємося з цим напливом.

Інша проблема - проблема кадрова. Середня ланка управлінців залишилася майже незмінною (було б добре, якби ця ланка і далі працювала, - ці люди, в основній своїй масі, не були замішані у протизаконних діях), але іде непростий процес притирки старих і нових кадрів. Що стосується начальників управлінь, то незабаром тут відбудуться деякі зміни. Ця проблема, сподіваюсь, вирішиться з виходом Розпорядження про зміну структур рай- і облдержадміністрацій.

Існує також цілий пласт проблем, пов`язаний з діяльністю минулої влади - залишилося багато стереотипів щодо діяльності влади взагалі. Простий приклад - жорстка реакція Народної партії на те, що ми збирали данні про їх районні осередки.

- А яку саме інформацію про НПУ ви хотіли дізнатись?

- Підкреслю, що НПУ не є виключенням. Ми збираємо статистику по всім політичним партіям. Головним завданням управління внутрішньої політики є дослідження і прогнозування політичного життя області. Якби ми підійшли до цього питання формально і звернулися до управління юстиції, то отримали б дані, які абсолютно не відображають реального стану. Те, як обираються голови обласних організацій, як приймають у партії, - це проблема, звісно, внутріпартійна. Але люди зі скаргами потім звертаються в райдержадмістрації, до нас. Але ми не втручаємося у внутрішні справи партій. Та інформація, яку ми збирали, не є закритою. Це кількість осередків, кількість членів в осередках, бо по тим даним, які є в юстиції, НПУ, наприклад, займає друге місце по чисельності в області. Той принцип партійного будівництва, якій був, полягав у тому, що є, наприклад, керівник сільського господарства управління в області - дають йому цю партію, він підключає районних керівників, керівників лісництв... Зараз партійне будівництво не може йти таким чином, коли чиновник відомства будує свою партію по відомчій вертикалі...

- Але ми маємо свіжий приклад - партію "Союз", яку очолює голова Антимонопольного комітету Костусєв, а на містах - іноді обласні керівники Антимонопольного комітету.

- До неї черга теж дійде. Ми хочемо показати громадянам: от дивіться, так, наприклад, формується партія "Союз", так - Народна партія, так - ще якась... Це не є якийсь вибірковий процес - дослідження стосується усіх партій. На цьому тижні ми працюємо, якщо не помиляюсь, з Народним Рухом. Так само голова партії звернулася з претензіями з цього приводу. Ми дали роз`яснення. Тим більше що надавати інформацію чи ні - справа добровільна. Така жорстка реакція партій сьогодні - це як раз і є те саме стереотипне мислення. Раз влада збирає інформацію, значить, будуть репресії чи таке інше. До речі, НПУ так і написали, порівнявши в своїй заяві учасників своєї партконференції з делегатами "розстріляного" 17 з`їзду ВКП (б). На що я відповів, що у облдержадміністрації немає ніяких планів щодо розстрілу обласної партконференції НПУ...

- Ви також приймали участь у вирішенні конфліктних ситуацій при призначенні голів районних адміністрацій. Яка зараз ситуація?

- За кожним заступником голови ОДА закріплені відповідні райони. Коли був розподіл, я взяв ті райони, де, на мою думку, добре володів ситуацією: Тростянецький і Лебединський. Ті події були природним процесом. Люди обрали народного президента, і вони вважали, що можуть обрати і народного голову райдержадміністрації. Але закон передбачає інший механізм призначення цих керівників. Це протиріччя між певними очікуваннями людей і тим, що є в законі, і було причинами конфліктів. Зараз ситуація стабілізувалася. Люди зрозуміли, що найкращим показником буде саме робота нового голови райдержадміністрації. Якщо він не буде враховувати громадську думку, думку політичних сил району, регіональних бізнес-еліт, то обласна адміністрація буде робити свої висновки, у тому числі і кадрові. На мою думку, голова районної адміністрації - це перша людина, яка зацікавлена у тому, щоб скандалів не було. А щоб не було скандалів, то дій по закону, поважай людей, будь щирим і відвертим - і до тебе не буде ніяких питань.

- Що Ви можете сказати щодо адміністративно-територіальної реформи і майбутнього закону про місцеве самоврядування? Наскільки відомо, планується, що в Сумській області буде п`ять районів замість 18. Тобто адміністративна президентська вертикаль не буде вже такою жорсткою, а сільські громади отримають повноцінне самоуправління.

- Сама ідея проведення реформи має виходити з глобального поняття національного інтересу. Я не розумію, наприклад, для чого у Великописарівському чи С.-Будському районах по 84 державних службовця на 14 000 жителів. Це нонсенс. Задоволеними всі, звісно, реформою не будуть, але треба все добре прорахувати. Перше завдання влади - це довести саму ідею цієї реформи. Влада повинна переконати людей, що на рівні територіальних громад управління і фінансування буде краще. Громада отримає максимальні права по управлінню коштами і ресурсами.

- Ви також займались такими питаннями, як стадіон "Ювілейний".
- Ми хочемо створити комунальне підприємство, але, на жаль, керівництво "Укрнафти" не передало в управління місту Суми свої 19% акцій. Але з ними є домовленість, що ці акції вони продавати поки нікому не будуть, а їхня позиція як акціонерів буде консолідована з позицією облдержадміністрації. На найближчих зборах акціонерів ми плануємо змінити менеджмент стадіону. На даний час функціювання стадіону - це питання тільки акціонерів. Там великі питання є і по заборгованості, і по доведенню споруди до належного стану.

- Заборгованість велика?

- До 2 млн. грн. З них - 95% це заборгованість донецькій фірмі "Прометей", яка поставляла на стадіон металоконструкції. Але ми ставимо ці заборгованості під питання. Є підозра, що це фіктивні борги. Тим більше що рік тому було поставлено завдання різними методами консолідувати пакет акцій у руках осіб, наближених до минулої облдержадміністрації.

- А що все-таки відбувається з державними та комунальними ЗМІ?

- Ми будемо роздержавлювати державні і комунальні засоби масової інформації - це задекларовано у програмі дій ОДА. Треба віддати їх трудовим колективам. Є вже приклад - це журнал "Площа Незалежності". ОДА була єдиним засновником і власником цього журналу, зараз всі ці права передані трудовому колективу. Але і бюджетних грошей ми давати їм не будемо. Як не будемо їх принципово давати жодному державному чи комунальному ЗМІ. Єдине, що перед приватизацією ми змінимо менеджмент цих газет, скористувавшись своїми правами засновника - ми не хочемо, щоб ці видання потрапили до рук людей, які недобросовісно виконували свій професійний обов`язок, особливо у час виборчої кампанії. Вони зараз кажуть, що їх примушували, але у кожної людини завжди є вибір. Вони його зробили і мусять за нього відповідати. Але все це не стосується ОДТРК - там своя система управління з вертикаллю із Києва.

- Чи немає у Вас відчуття, що в області підростають нові міні-щербані?

- Немає такого відчуття. Влада буде належати людям.

- Але зараз ситуація прямо протилежна - голова адміністрації - призначений, в.о. мера - самопризначений, голова облради обраний облрадою ще за тих часів. По суті, у сумської громади відібрали право обирати. І це вже за нової влади!

- Позиція голови ОДА і моя особиста щодо виборів мера Сум однозначна: вибори мають відбутися як можна швидше. В інших містах - Тростянці, Ромнах - вони вже пройшли, у Конотопі відбудуться 3 липня. Чому депутати Сумської міськради вирішили піти таким шляхом, я не знаю. Можна відтягнути час виборів, але час відповіді перед громадою все одно настане.

- У Тростянці і Ромнах була дуже низька явка виборців...

- Справа в тому, що у Ромнах не було ніякого ажіотажу. У Тростянці трохи був, але, скоріш, мав інерційний характер. Майже всі кандидати, які йшли на вибори, декларували підтримку політики президента, не було представників вчорашньої влади. Звична інтрига була відсутня. ОДА проводила на цих виборах політику абсолютного невтручання. Водії, які працюють в системі ОДА, казали, що при минулій владі вони б з Тростянця чи Ромен би не вилазили, сиділи б денно і нощно...

- Йшов би на вибори Микола Соколов традиційно...

- (Сміється.) ...і отримав би свій стабільний результат!

- А з якою метою ОДА збирала кандидатів у мери Тростянця?

- З`ясувати, чи є у них претензії до районної адміністрації. Там вибори проходили напруженіше, були прояви "чорного" піару. Було цікаво, як вела себе місцева влада, чи не було з її боку тиску. Але тут важливу роль має позиція виборчої комісії.

- Багато хто з міської влади звинувачував Миколу ЛАВРИКА у бездіяльності щодо ситуації з полігоном і сміттям.

- Я не погоджуюсь категорично з цим. Було проведено десятки нарад з головами райдержадміністрацій, з керівництвом міста, тобто добра воля була. У тому числі і в залученні інвестицій на будівництво сміттєпереробного заводу. Можна кивати на голову ОДА, але ця проблема з`явилася не сьогодні. А у останній момент бігати до голови ОДА і просити допомоги...

- У Вас є побажання газеті і читачам?

- Я хотів би побажати редакції вашої газети при будь-якій владі зберігати своє обличчя. Завдяки тому, що ваша газета займає позицію, яка відповідає журналістським стандартам, сумчани отримують об`єктивну інформацію. Розширюйтесь на територію всієї області!



Олег Медуниця, 1971 р., закінчив середню школу №20 у м. Суми, освіта вища, закінчив СДПУ ім. Макаренка, природознавчий факультет, спеціалізація - географія і біологія. Працював вчителем у школі у с. Сиверинівка Сумського району. С 1990 по 1994 р. був депутатом Сумської міської ради. У 1990 р. брав участь у голодуванні студентів ("революція на граніті"). З 1998 р. - голова обласної організації Спілки української молоді, з 1999 р. - голова обласного комітету молодіжних організацій області, водночас був головою обласної партійної організації Конгресу українських націоналістів. З 2002 р. - голова всеукраїнської організації Молодіжного Націоналістичного Конгресу. Один із активних учасників руху спротиву сумських студентів літом 2004 р. Під час "помаранчевої революції" був координатором ГО "Чиста Україна" по Східній Україні. До лютого 2005 р. - професійний опозиціонер. На цей час - заступник голови ОДА в Сумській області. Курує питання внутрішньої політики, преси, релігії, молоді і спорту.

Розмовляв Євген Положій, http://rama.com.ua

Bookmark and Share