Укрзалізниця недоотримує мільйони гривень за перевезення пільговиків


Перевезення пасажирів пільгових категорій для Укрзалізниці щороку стає майже благодійною справою. Хоча насправді підприємство має отримувати компенсації від держави за перевезення пільговиків залізничним транспортом, і щороку витрати на таку компенсації закладаються у Державний бюджет. Але суми, які фактично перераховуються Укрзалізниці за перевезення пільгових категорій пасажирів, складають зазвичай лише невелику частину від запланованого в бюджеті. Не говорячи вже про те, що реальні витрати на пільгові перевезення набагато більше сум, закладених у бюджеті.

Так, за інформацією мінтрансу, за пільговий проїзд студентів вищих навчальних закладів І-ІV рівнів акредитації та учнів професійно-технічних навчальних закладів у Держбюджеті на 2005 рік передбачено компенсацію Міністерством освіти та науки у розмірі 21,9 млн. грн. загалом для залізничного, автомобільного та водного транспорту. В той же час одна тільки Укрзалізниця за п’ять місяців цього року недоотримала 21,4 млн. грн. доходних надходжень за ці перевезення. На 1 червня цього року Міністерство освіти та науки заборгувало залізницям загалом 38,8 млн. грн., включаючи борги за 2003-й та 2004-й роки.

Чималі кошти втрачає залізниця і на пільгових перевезеннях дітей віком від 6 до 14 років (діти до 6 років взагалі перевозяться безкоштовно). А видатки на компенсацію витрат залізницям за перевезення дітей у Держбюджеті 2005 р. не передбачені взагалі. Відтак за 5 місяців цього року лише за перевезення дітей від 6 до 14 років Укрзалізниця не дорахувалася 4,2 млн. грн. доходних надходжень.

Крім того, за п’ять місяців цього року залізниці України не отримали понад 66 млн. грн. доходних надходжень від перевезень таких пільгових категорій громадян, як ветерани війни та праці, військової служби, органів внутрішніх справ, державної пожежної охорони, особи, звільнені з військової служби, громадяни-чорнобильці та ін.. Компенсація за перевезення цих категорій пільговиків має надходити від обласних держадміністрацій. Нині ці витрати компенсовані менш ніж на 20%.

Невтішною з економічної точки зору є для Укрзалізниці і ситуація з приміськими перевезеннями. Попри велику кількість пасажирів, які користуються приміським залізничним транспортом, ці перевезення в Україні, як і в більшості країн світу, є збитковими. За перші чотири місяці 2005 року Укрзалізниця перевезла загалом 157,8 млн. пасажирів, з них левова частка - близько 125 млн. пасажирів – у приміському сполученні, і лише близько 15 млн. – у дальньому. За пільговими посвідченнями їздили загалом понад 23 млн. осіб. За перевезення пільговиків різних категорій з січня по травень цього року Укрзалізниця недоотримала 91,7 млн. грн. компенсацій.

Ще одна проблема – пільгові (тобто безкоштовні) проїзні квитки. Донедавна пенсіонери могли отримати місячний абонементний квиток на пільговий проїзд, проїхати по ньому лише 2-3 рази на місяць, але насправді кількість поїздок за такими квитками фіксувалась із розрахунку на 20 поїздок на місяць. Аби скасувати “дутий” облік пасажирів, Укрзалізниця ліквідувала місячні пільгові абонементи. Як наслідок, облік кількості пасажирів став більш точним, і приміські перевезення пасажирів за чотири місяці цього року скоротилися майже на 10%, порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Не складно підрахувати, що якби держава компенсувала Укрзалізниці всі витрати від перевезення пільговиків, то за рахунок сплати податків від цих надходжень майже 70% коштів повернулося б у бюджет. У свою чергу залізниця могла б витрачати більше грошей на оновлення рухомого складу, організацію безпеки руху на залізничному транспорті, модернізацію колії, підвищення якості та комфорту пасажирських перевезень.

На завершення слід зазначити, що здійснюючи соціальні перевезення і недотримуючи за них компенсацій від держави, Укрзалізниця на сьогодні не має заборгованості перед бюджетом. Підприємствами залізничного транспорту за п’ять місяців цього року до бюджетів усіх рівнів і державних цільових фондів сплачено близько 2 млрд. грн. (у тому числі до Державного бюджету – понад 735 млн. грн.). А до кінця року, за прогнозами, сума відрахувань Укрзалізниці у бюджети віх рівнів складе понад 6 млрд. грн., з них більше половини – до Державного бюджету України.

Отже, виконуючи у повному обсязі свої зобов’язання щодо перевезення пасажирів, у томі числі пільговиків, та повністю розраховуючись з бюджетом та державними цільовими фондами, Укрзалізниця має надію, що і держава зі свого боку буде виконувати зобов’язання перед підприємством.

Bookmark and Share