«Молодь, як головна рушійна сила революції – перші 100 днів роботи для неї нової влади»


«МОНІТОРИНГ ДЕРЖАВНОЇ МОЛОДІЖНОЇ ПОЛІТИКИ: перші 100 днів»

Кабмін робить перші кроки
Щойно минули перші 100 днів роботи нового уряду, і хоч це термін не дуже значний, але про перші кроки роботи міністерств, у першу чергу тих, що мають відношення до реалізації молодіжної політики, вже можна і говорити, і сперечатися.
Найбільш вдалим та найбільш відомим кроком уряду є реалізація в держбюджеті передвиборчої обіцянки про допомогу сім’ям у випадку народження дитини, в результаті чого на даний момент допомога становить понад 1,5 тис. доларів. Важливим кроком було і підняття стипендій для студентів.
Тим не менш, новий Кабмін вже встиг зробити й інші кроки, але, враховуючи, що наразі ні нової стратегії роботи у сфері молодіжної політики, ні тим більш стратегії щодо взаємодії з об’єднаннями громадян, тим більше молодих, уряд ще не має, важко говорити про політику уряду загалом. А от аналізуючи кроки окремих міністерств, можна говорити вже про конкретну роботу Міністерства освіти та науки, Міністерства охорони здоров’я та Міністерства у справах молоді та спорту, тощо.
Разом з тим, слід сказати, що молодь є тією категорією населення, яка очікує змін в державі чи не найбільше, і що важливо – «найшвидше». Саме молоді притаманне найбільше прагнення відчути конкретні результати помаранчевої революції «негайно, і вже».

Президент
У Віктора Ющенка руки до молодіжних проблем ще не доходять, і це є зрозумілим, оскільки кадрові призначення перших осіб держави – справа №1. А от призначення молодих кадрів та безпосередніх учасників помаранчевої революції з числа молодіжних лідерів, придатних до державної роботи, мало б бути справою для призначених нових керівників пріоритетною.
Тим не менш, Президент України все ж таки зробив один дуже важливий крок у сфері молодіжної політики, який тим не менш залишився непоміченим. Йдеться про підтримку Національної скаутської організації України «ПЛАСТ», яка клопотала перед Президентом про направлення листа від нього особисто до Всесвітнього скаутського об’єднання, щоб до світової скаутської організації не було прийнято Спілку піонерських організацій Києва, як репрезентанта скаутського руху країни. Як результат, Віктор Ющенко направив листа де звернувся з проханням звернути першочергову увагу на НСОУ «ПЛАСТ».

Міносвіти
За перший період своєї роботи саме Міністерство освіти та науки зробило найбільше кроків щодо спілкування з молодіжною, а саме студентською громадськістю, намагаючись дізнатися думку молодого громадського активу перед прийняттям рішень. Йдеться передусім про створення консультативного органу з питань студентського самоврядування та студентських проблем. Зокрема, відбувся ряд консультацій за участю перших осіб Міністерства, у тому числі й міністра С.Ніколаєнка з лідерами організацій, що працюють з студентськими проблемами, та представниками органів студентського самоврядування столичних ВУЗів й окремих представників регіонів. Основна тема консультацій – структура, спосіб формування, участь ВУЗів, кадрове наповнення, функції та зміст роботи консультативного органу з питань студентської проблематики та самоврядування. Зацікавлені сторони отримали змогу подати і висловити свої пропозиції та бачення, чим частина з них і скористалася.
Але наразі при Президентові України вже існує студентська рада, яка згідно діючих норм є чинною. Її склад „застарілий” і вона вже показала свою неспроможність, але це означає, що необхідним є щонайменше звернутися до Президента України В.Ющенка з проханням скасувати дію Указу Президента Л.Кучми „Про Всеукраїнську студентську раду” від 22.11.2001р. Разом з тим, новостворена студентська колегія України має бути єдиним органом, що репрезентує інтереси студентства перед органами державної влади. Це дозволить уникнути ситуації коли при МОН існуватиме одна студентська рада, при Секретаріаті Президента інша, а при Спікеру Верховної Ради ще інша!
Крім того, варто зазначити, що 28 лютого Міністерство затвердило нові правила прийому до вищих навчальних закладів України, але цей наказ широкого обговорення в суспільстві не набув.

Молодіжне міністерство
Нещодавно Міністерство у справах молоді та спорту провело зустріч лідерів всеукраїнських молодіжних організацій за участю міністра Ю.Павленка. Загалом, ні конкретна нова політика співпраці між громадськими організаціями і міністерством, ні вироблення нової державної молодіжної політики ще не обговорювалися, але ця зустріч зрозуміло була далеко не останньою, тому впевнено можна сказати, що відбулося радше знайомство та обмін думками. Разом з тим, прямо на зустрічі на прохання лідерів молодіжних організацій міністр продовжив строк подання пропозицій до експертної ради при міністерстві, щодо визначення переможних проектів організацій, які фінансуються з державного бюджету.
Також варто зазначити ще два моменти: перший – кадровий, полягає у тому, що до цих пір лідери більшості молодіжних організацій не знають чим керувався міністр призначаючи своїх заступників, але хочуть бути про це поінформованими. Про це неодноразово заявляли, прагнуть щонайменше для покращення співпраці познайомитися з ними. А другий полягає у тому, що міністерство серйозно посилює окремий напрям своєї роботи - дитячу політику.
В контексті останнього, слід згадати про результативну зустріч між представниками Міністерства та представниками найбільшої дитячої організації країни – НСОУ „Пласт”. Разом з тим, майже непоміченим залишилося перейменування мережі "центрів соціальних служб для молоді" на "центри соціальних служб для сім`ї, дітей та молоді", а також питання обговорення зміни керівника державного центру та призначення нового.

Мінздоров’я
Найбільше ж нарікань в роботі нового уряду виклало саме Міністерство охорони здоров’я, яке б здавалося має непряме відношення до роботи молодіжних об’єднань та молодіжної громадської політики загалом. Причина численних акцій протестів студентських профспілок, молодіжних організацій та органів студентського самоврядування - в прийнятому 23 лютого наказі №81 „Про затвердження переліку спеціальностей та строки навчання випускників медичних і фармакологічних вищих навчальних закладів, медичних факультетів університетів”. Наказ, який, як проголосив міністр М.Поліщук, поклав початок реалізації передвиборчої обіцянки „Медик для людини, а не людина для медицини!”. Саме під таким гаслом Міністерство вирішило поламати всі стереотипи радянської системи навчання медиків і активно інтегрувати їх у Європу. „Правда, з такими темпами, як зараз, для цього українським медикам потрібно аж 58 років” – вважає міністр.
Міністерство пояснює свій наказ створенням такої системи освіти, яка у найкоротший час для суспільства могла б дати якісно підготовлених фахівців, які б відповідали вимогам сьогодення. На думку міністерства, Україні зараз не потрібні ЛОР, акушер-гінеколог, а необхідні – анестезіолог, фахівець клініко-лабораторної діагностики, медицини невідкладних станів і звичайний собі лікар загальної практики. Щодо останніх, то саме на основі тих студентів-випускників і буде готуватись якісно новий сімейний лікар.
Вже через кілька днів після прийняття наказу студенти-медики Івано-Франківська оприлюднили численні звернення в яких йдеться про те, що - „Ми повністю усвідомлюємо необхідність реформування системи охорони здоров’я із залученням європейського досвіду та переходу на систему навчання згідно „Болонської конвенції”, проте перехід повинен бути поступовим, продуманим, правовим та цивілізованим, мати відповідне фінансове та матеріальне підґрунтя. На даний момент сільська медицина перебуває в глибокому занепаді: переважна більшість сільських амбулаторій , фельдшерсько-акушерських пунктів занедбані і не можуть використовуватись за призначенням; не вистачає медикаментів, апаратури. Ми, студенти, були джерелом і генератором тої енергії та патріотизму, того прагнення до справедливості, з якого почалась „помаранчева революція”. Ми стояли на майданах і виборювали нову, чесну і гуманну владу, яка дбатиме про кожну людину, як про фундаментальну складову суспільства... Ми зробимо „білий майдан”, якщо нас не можуть почути з периферії. „Революція” творилась для того, щоб мати свободу слова, думки, вибору... для інтеграції в Європу. Ось тепер і маємо те, за що боролись!”
Вже через два тижні після прийняття наказу, студенти - медики багатьох обласних центрів розпочали кампанію з лобіювання внесення змін до прийнятого рішення, у першу чергу через підписну кампанію та листи (а пізніше й через наметове містечко під міністерством) на адресу перших осіб держави: „Ми глибоко переконані, що у Міністерство охорони здоров’я прийшли чесні люди і професіонали своєї справи. Тому прийняття наказу № 81 сприймаємо як те, що в Міністерстві не повністю вникли в цю проблему. У разі перерозподілу всі цьогорічні випускники понесуть великі моральні і матеріальні втрати” – зазначають студенти у свої листах.
„Ми не хочемо бути “засобами” для досягнення “мети” і звертаємось до Вас з проханням посприяти перенесенню дати вступу в дію наказу МОЗ України № 81 від 23 лютого 2005 року, що захистить нас від можливих втрат. Для підвищення іміджу Уряду України радимо Міністру МОЗ України залучити широке коло медиків, громадські організації медичних працівників до обговорення процесів реформування та стратегії розвитку медичної галузі з метою покращення підготовки медичних кадрів та приведення системи медичної допомоги до європейських стандартів на всіх її рівнях” – зазначають вони у зверненнях до Президента, Прем’єра, міністра та спікера парламенту.
Основними проблеми на думку студентів є:
- незадовільна фінансово-матеріальна база на селі, куди будуть направляти молодих спеціалістів;
- додаткові 2 роки інтернатури, за які платники мають платити;
- повторний розподіл випускників (вступ у дію наказу передбачено з 1 серпня 2005 року. До цього часу заплановано перерозподіл для випускників усіх вищих медичних закладів України, де вже було проведено державний розподіл за відповідним переліком спеціальностей, а студенти ознайомились з місцем проходження інтернатури та з наступним місцем працевлаштування);
- виключення певних видів спеціальностей з ново затвердженого міністерського переліку;
- низька заробітна платня працівників охорони здоров’я, внаслідок чого виникає розподіл на „прибуткові” та „неприбуткові” медичні спеціалізації, що пов’язано з тіньовими доходами;
Тим не менш, „Наказ №81 відмінений не буде!” – заявив Міністр, а для досконалого вивчення попереднього розподілу у кожне місце проходження інтернатури приїде спеціальна комісія з детальною перевіркою усіх нюансів.

Отже, аналізуючи перші кроки нової влади, слід виокремити такий момент, як недостатнє залучення громадськості до прийняття рішень, що може потягнути за собою хвилю акцій протесту на фоні підтримки загалом нової влади, у тому числі протестуючими. Разом з тим, наразі ми бачимо і позитивний досвід попередніх консультацій на прикладі роботи інших міністерств, у першу чергу Міністерств молоді та спорту щодо конкурсів молодіжних програм, освіти та науки, щодо створення „студентського консультативного органу”, які дозволяють знімати напругу та згладжувати гострі кути в попередній дискусії.
Що ж до кадрової політики, то яскравим прикладом прозорості-непрозорості нової влади можуть стати навіть не політичні кадрові рішення у міністерствах, а призначення начальників управлінь ОДА в регіонах країни. Наприклад, якщо в одних випадках начальники профільних управлінь по роботі з молоддю призначаються під тиском або ж на пропозицію лідерів молодіжних громадських організацій, у першу чергу тих, що підтримували демократичні перетворення, то в деяких областях назріває конфлікт між активним молодіжним середовищем, оформленим саме в громадські організації, та облдержадміністраціями на фоні незгоди об’єднань молоді з кадровими рішеннями.

Олександр Солонтай,
Фундація Регіональних Ініціатив (ФРІ)


Результати моніторингу були оприлюднені 12 травня на спільній прес-конференції Андрія Страннікова, депутата Київської міської ради, директора Інституту Політичної Освіти, організатора конференції: „Молодіжна політика в Україні: проблеми та перспективи”, в м.Києві 13 травня 2005 року; Олега Медуниці, заступника Голови Сумської ОДА, Голови ВМГО «Молодіжний Націоналістичний Конгрес», єдиного заступника Голови ОДА в Україні в компетенції якого чітко зазначена «молодіжна політика»; Олександра Солонтая, Голови Всеукраїнської організації «Фундація Регіональних Ініціатив» (ФРІ), керівника проекту «Моніторинг державної молодіжної політики»
Контакти: Олександр Солонтай (+38050 3725100)
Олег Медуниця (+38067 5401872)
Андрій Странніков (+38067 2387661)
Е-мейл, fri@poshta.org.ua
www.fri.net.ua


ПОЛІТИЧНИЙ ПРОЕКТ:
ПЕРШІ КРОКИ НОВОЇ ВЛАДИ
Конференція: „Молодіжна політика в Україні: проблеми та перспективи”
(ФОНД ЕДУАРДО ФРЕЯ (НІДЕРЛАНДИ), ІНСТИТУТ ПОЛІТИЧНОЇ ОСВІТИ)
13 травня 2005 року
м. Київ, Будинок Федерації Профспілок України (Майдан незалежності, 2)

П р о г р а м а
09.30 Реєстрація учасників

10.00 Відкриття конференції
Юрій ПАВЛЕНКО, міністр у справах молоді та спорту
Андрій СТРАННІКОВ, директор Інституту Політичної Освіти
Джерон де ГРААФ, політичний радник міністра з питань соціальної політики та праці Королівства Нідерланди

10.45 Молодь незалежної України: стан та перспективи розвитку
Валерій ГОЛОВЕНЬКО, кандидат політичних наук,
директор Українського центру соціальних досліджень.

11.30 П е р е р в а н а к а в у
11.45 Розвиток молодіжного руху України: підтримка програм на всеукраїнському та місцевому рівнях.
Анатолій БІЛИ, начальник відділу співпраці з молодіжними громадськими організаціями Департаменту молодіжної політики Міністерства у справах сім’ї, дітей та молоді
Віктор ЯРИШ, начальник управління у справах сім’ї та молоді Луганської обласної державної адміністрації
12.45 Дискусія

13.00 О б і д
14.30 Система соціального захисту молоді в Україні та Нідерландах
Інна КАНОНЕНКО, головний спеціаліст відділу сприяння зайнятості та підприємницьких ініціатив молоді Департаменту молодіжної політики Міністерства у справах сім’ї, дітей та молоді.
Джерон де ГРААФ, політичний радник міністра з питань соціальної політики та праці Королівства Нідерланди
15.15 Дискусія

15.30 Аналіз та перспективи розвитку системи молодіжного кредитування
Валерій ОМЕЛЬЧУК, голова правління Державного фонду сприяння житловому будівництву
Джерон де ГРААФ, політичний радник міністра з питань соціальної політики та праці Королівства Нідерланди
Дискусія

16.30 Підведення підсумків конференції
Джерон де ГРААФ, політичний радник міністра з питань соціальної політики та праці Королівства Нідерланди
Андрій СТРАННІКОВ, директор Інституту Політичної Освіти
17.00 Фуршет

НА ФОТО: Андрій Странніков

Bookmark and Share