Чи добереться дітвора на навчання до сільської школи?


Найскладніша ситуація у Христинівському, Корсунь-Шевченківському, Канівському, Лисянському, Городищенському та Драбівському районах, де необхідно забезпечити транспортом від 20 до 29 відсотків школярів. Серед педагогів найбільше потребують підвезення у Канівському, Драбівському, Звенигородському, Кам'янському, Жашківському, Смілянському та Корсунь-Шевченківському районах. Транспортну проблему сільських школярів та вчителів мала б вирішити програма „Шкільний автобус”, якою передбачено організацію регулярного безкоштовного перевезення учнів і вчителів сільської місцевості до місць навчання і додому. Як реалізовується ця програма в нашому регіоні нещодавно дізналися фахівці КРУ у Черкаській області під час ревізії використання бюджетних коштів, виділених на реалізацію програми «Шкільний автобус» у 2004–2006 роках та І кварталі 2007 року.

На початку нинішнього року організованим підвезенням охоплено 8 480 учнів (92%) та 1 750 (95%) педпрацівників, яким необхідно добиратися транспортом до навчального закладу. Що правда, рівень вирішення транспортної проблеми в районах дуже відрізняється. Якщо учні 9 районів (Корсунь-Шевченківського, Канівського, Жашківського, Смілянського, Уманського, Монастирищенського, Шполянського, Золотоніського та Лисянського) стовідсотково забезпечені послугами з перевезення, то у Городищенському районі транспортним обслуговуванням охоплено 52% учнів, в Кам'янському районі – 73%, в Катеринопільському – 79% учнів, в Маньківському – 82%. Дещо краща ситуація з перевезеннями педагогічних працівників. Майже всіма районами області транспортним обслуговуванням охоплено 100% вчителів, яким необхідні такі послуги. Виняток становлять Шполянський (27%), Лисянський та Катеринопільський райони (58%).

Затверджуючи обласну програму „Шкільний автобус” на 2003-2010 роки, Черкаською обласною радою планувалося фінансування програми у розмірі 62 млн. 737 тис.грн. Однак кошти протягом 2004–2007 років в обласному бюджеті на виконання програми „Шкільний автобус” так і не вдалося вишукати.

На фінансування заходів, визначених районними програмами, у 2004–2007 роках передбачалося спрямувати 8 млн. 488 тис.грн., а це 14% від прогнозного обсягу фінансування на відповідний період. Фактично ж у Черкаській області протягом 2004– 2006 років та І кварталу 2007 року на фінансування таких заходів спрямовано 6 млн. 202 тис.грн. коштів районних бюджетів.

Транспортне обслуговування учнів та педагогічних працівників Черкащини здійснюється автобусами, що знаходяться на балансі установ освіти; рейсовими автобусами автотранспортних підприємств та приватними перевізниками, перевезення спеціально виділеним автотранспортом сільськогосподарських товариств, автотранспортних підприємств, інших підприємств і організацій, в тому числі орендованими; за рахунок відшкодування вартості проїзду педпрацівників та придбання для них проїзних квитків.

На придбання автобусів використано 12% коштів, спрямованих на реалізацію районних програм. У 2004-2006 роках від Міністерства освіти і науки України районними відділами освіти було отримано 26 автобусів на загальну суму 3 млн. 827 тис.грн. (у І кварталі 2007 року автобуси не отримувалися). За рахунок коштів районних бюджетів придбано 6 автобусів вартістю 593 тис. грн., два з яких з терміном експлуатації більше 10 років та пробігом більше 60 тис.км. Адже такі автобуси не можуть бути безпечними для перевезення дітей.

Дещо дивує і спонсорська допомога окремих підприємств, які, певно, діяли за прислів′ям: на тобі Боже, що нам негоже. Оскільки із 3 автобусів вартістю 169 тис. грн., які були безкоштовно передані відділам освіти, у 2-х термін експлуатації більше 10 років та пробіг понад 60 тис.км., з яких 1 взагалі знаходиться в неробочому стані.

На жаль, не в усіх районах автобуси ефективно експлуатуються. Скажімо, аби у Катеринопільському районі був скоригований графік маршруту автобусів з розкладом уроків, то це дало б можливість зекономити 21,8 тис.грн. Натомість таку суму тут було витрачено у 2006 році та І кварталі 2007 року на відшкодування вартості проїзду педагогічних працівників рейсовими автобусами. А ось у Корсунь-Шевченківському районі автобус на 28 посадочних місць, отриманий від Міністерства освіти і науки України, використовується для забезпечення підвезення учнів та педпрацівників лише Селищанської загальноосвітньої школи (44 особи). Інші маршрути транспортом забезпечують 8 сільськогосподарських підприємств, 1 автотранспортне підприємство та 3 приватні перевізники, на оплату послуг яких протягом 2004-2006 років та І кварталу 2007 року було використано 501 тис. грн., а також відшкодовано вартість проїзду педпрацівників на 111 тис. грн.

Крім цього, ревізією встановлено факти використання автобусів на інші цілі, не пов’язані з підвезенням учнів та педпрацівників до місця роботи та навчання, на що використано понад 13 тис.грн.

В окремих відділах освіти не навчилися економити бюджетну копійку. Так, на утримання понадштатної одиниці водія у 2006 році відділом освіти Тальнівської райдержадміністрації безпідставно витрачено 2 тис.грн. А ревізіями відділу освіти Катеринопільської райдержадміністрації, відділу освіти Лисянської райдержадміністрації, відділу освіти Тальнівської райдержадміністрації встановлено факти завищення кілометражу по маршруту перевезення учнів та вчителів, списання бензину на підставі маршрутних листів по підвезенню, які оформлені на вихідні дні та канікули, а також на транспортні послуги з перевезення, що фактично не надані, завищення тарифу на перевезення учнів та педпрацівників.

Всього проведеними контрольними заходи встановлено порушень фінансової дисципліни більше 160 тис. грн.

Автор : Інна Хімічук, журналіст





















Bookmark and Share