Українське громадянське суспільство у пошуку лідерів...


Розвиток громадянського суспільства – це не наслідок державної політики або діяльності міжнародних фондів підтримки демократії в Україні, це результат роботи активних людей. Людей, яким не подобається те, що вони бачать у своєму дворі, у своєму районі, в своїй місцевій громаді, та які не збираються чекати на той далекий час, коли держава вирішить їхні проблеми за них. Такі люди починають шукати вирішення проблеми власними силами, вони мобілізують найближче оточення навколо себе, підштовхують людей до здійснення важливого кроку – прийняття спільного самостійного рішення щодо локальної проблеми, яка існує. Такі люди сповнені ініціативи робити конкретні речі, і для них замало просто нарікати на бездіяльність влади та жорстокість ринкових відносин у суспільстві.
Аналізуючи громадську думку, висловлену на дискусійних форумах в Інтернеті, в соціологічних дослідженнях, можна зробити висновок – наше суспільство все більше переконується у тому, що вивести Україну з кризи може тільки авторитарний лідер – „господар”, який візьме владу в свої руки і покаже „світлий шлях у майбутнє”. Не може бути нічого більш небезпечного, ніж така архаїчна думка, яку можна віднести до однієї з химер минулого, що надалі бентежить свідомість наших людей. Україна потребує не одного лідера, а багатьох людей, які мають лідерські навички і здатні брати на себе відповідальність за ініціативу в багатьох сферах суспільства – у політиці, громадянському суспільстві, бізнесі. Державний патерналізм – це хвороба, якій ми сьогодні повинні дати відсіч. Великі шанси змінити такий стереотип ставлення людей до держави має молодь.
В молоді є час, енергія та бажання щось зробити. Найголовнішим в їхньому бажанні є те, що вони хочуть це зробити на благо суспільства. Молодь як соціальна група, в своїй більшості, найчастіше поділяє погляд, що життя кожної людини залежить від її власного бажання діяти заради змін. Наша молодь, особливо та, якій вдалося побувати цільовою аудиторією багатьох молодіжних програм та проектів громадських організацій, вже зараз розуміє просту істину – громадянське суспільство залежить від активних людей. А головне, вона вірить, що активна людина, лідер насправді може впливати на своє життя, на життя найближчого оточення, а навіть на зміни в усій країні. І саме серед такої молоді треба шукати майбутніх лідерів, лідерів не тільки політичного життя, але лідерів в інших суспільних сферах – лідерів місцевих громад, соціальних рухів, професійних спілок, громадських організацій.
Йдеться про громадську, а не тільки про політичну активність. В теоретичному контексті громадська активність включає в себе поняття діяльності, яка сприяє формуванню громадянської свідомості. Прикладом такої діяльності може бути: наголошення інтересів і потреб конкретної соціальної групи, відстоювання цих інтересів, контролювання діяльності влади та політиків, громадянський протест, участь у підготовці та прийнятті рішень на різних рівнях влади, також за допомогою громадських слухань, підготовки альтернативних (громадських) проектів управління окремими елементами нашого життя, особливо на рівні місцевого самоврядування та багато інших видів діяльності.
Розвиток громадянського суспільства залежить від людей, які мають уявлення про його значення, мають досвід, вміння та навички громадської діяльності, потенціал, а головне вміють повести за собою інших. Талановитих людей в Україні багато, але не всі з них мають можливість розкрити власний лідерський потенціал. Саме тому з’явилася ідея перейняти досвід навчання лідерів від сусідньої Польщі, де традиція проведення неурядових шкіл для лідерів громадянського суспільства вже нараховує понад 10 років і через цю школу пройшли більше, ніж 3000 осіб – діячі громадських організацій, молодіжних політичних рухів та представники місцевого самоврядування. Значна частина випускників таких шкіл – це активні діячі в різних сферах польського суспільства: відомі політики, представники місцевого самоврядування, громадські активісти, журналісти, успішні підприємці.
У співпраці з громадською організацією "Європейський діалог" в Україні також були реалізовані декілька таких шкіл. Школа лідерів, що проводилася у 2006 р., була більш спеціалізованою, ніж інші. Ця програма була розроблена для лідерів українських громадських організацій, які отримали можливість пройти лідерський курс у Польщі та ознайомитися з польським досвідом розбудови громадянського суспільства. У цьому році, наприкінці серпня, буде організована друга така Школа, а найкращі випускники двох шкіл зустрінуться в Україні на Форумі лідерів громадських організацій у жовтні.
Під час тижневого курсу на цій школі лідери сформують вміння та знання потрібні у практичній діяльності. Вони шукатимуть відповіді на питання: що таке лідерство, як вести за собою людей, як залучати свою команду до роботи, як налагодити спілкування у групі. У цьому допоможуть не тільки тренінги з побудови команди, управління проектами, навчання принципам реалізації соціальних кампаній, але також дискусії, навчальні візити до успішних організацій, лекції відомих людей і дебати на тему важливих суспільних справ. Учасники таких шкіл також навчаться діагностувати потреби та проблеми локального середовища, вирішувати конфліктні ситуації в організації, а також ефективно артикулювати локальні потреби для пошуку підтримки місцевої громади і спонсорів при діяльності з метою вирішення локальних проблем.
Ким є справжній лідер? Лідер - це не тільки той, хто є в змозі повести за собою людей і активно діяти на благо чогось чи когось. Лідер може дати інтерв’ю на телебаченні, організувати передвиборчу або соціальну кампанію, провести переговори і досягнути позитивного компромісу, реалізувати затверджений план. Заради здійснення такої мети лідер може використати свій власний потенціал, а може також звернутися до однодумців з органів самоврядування чи парламенту. На початковій стадії лідери поділяються на такі групи: практичних організаторів, природжених лідерів, людей дії, людей контактів, „суддів”, людей групи і перфекціоністів. Кожна з цих відмінностей має свої переваги та вади, але всі вони становлять добрий матеріал для подальшого розвитку власних можливостей. І саме для таких людей створена „Школа лідерів”. Насправді, лідер вміє використати потенціал всієї своєї групи чи команди, дбає про кожного члена групи і допомагає всім тим, хто має тимчасову кризу. Лідер є в стані поділитися своєю владою і відповідальністю заради подолання всіх перешкод та ефективного досягнення мети.
Час аматорів в організаціях завершується, а потреба суспільства в лідерах зростає. Суспільство, а саме громадянське, яке ми вже протягом довшого часу будуємо в Україні, потребує людей, які не тільки мають бажання змінювати світ, але мають вміння та навички, потрібні для задоволення потреб свого середовища.

Більше про Асоціацію „Школа лідерів”, а також про її навчальні проекти для українців Ви зможете дізнатися на сторінці www.szkola-liderow.pl, а також на сторінці львівської громадської організації „Європейський діалог” - www.dialog.lviv.ua., яка є партнером Асоціації в реалізації навчальних проектів в Україні.

Ірина Матієнко
irena.matiyenko@szkola-liderow.pl












Bookmark and Share