Це дало можливість підвищити бюджетні соціальні виплати: збільшити виплати сім’ям з дітьми, розміри стипендій та допомог учням і студентам....


Як відомо, 9 липня 2007 року Конституційний суд України виніс рішення про визнання неконституційними окремих положень Закону “Про Державний бюджет України на 2007 рік” в частині виплати пільг, компенсацій та гарантій для населення.

Засідання суду відбувалося у закритому режимі, на порушення традиційних принципів гласності та безперервності процесу, без запрошення представників Кабінету Міністрів України. Прикро, що замість професійного обговорення надзвичайно складного питання, суд пішов шляхом винесення кулуарного рішення, яке має ознаки політичного та передвиборчого замовлення, спрямованого проти чинного Уряду.



Це не перше рішення Конституційного суду щодо норм бюджету, проте особливості нинішнього рішення необхідно пояснити людям.

Урядам в усі часи доводиться робити вибір між політикою реалізму, яка ґрунтується на реальних можливостях економіки та політикою безвідповідального популізму, коли на догоду політичним інтересам приймаються рішення, які безумовно не можна виконати.

Саме з початку 90-х рр. безвідповідальні популісти, що прийшли до Верховної Ради на хвилі порожніх обіцянок, запровадили шкідливу практику прийняття (особливо напередодні та під час виборів) фінансово необґрунтованих законів щодо надання привілеїв, пільг, компенсацій та гарантій різним верствам населення, навіть тим, хто аж ніяк не потребує соціального захисту та опіки з боку держави. Приймали ці закони без огляду на Конституцію України, яка забороняє привілеї і вимагає, щоб бюджет країни будувався на засадах справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами. Приймали без огляду на вимоги законодавства про те, що для витрат державного бюджету обов’язково мають бути визначені джерела фінансування.

Тобто, людям давали фіктивні обіцянки, а державі приписували виконувати зобов’язання, які, на жаль, вона виконати не може. Звідси склалась практика, коли ті ж парламентарі, котрі приймали непомірні соціальні завдання, голосували за призупинення цих норм Законом про держбюджет.

Вперше масштабне призупинення пільг, компенсацій та державних гарантій на законодавчому рівні було здійснено Прем’єр-міністром Віктором Ющенком та Головою парламентського бюджетного комітету Олександром Турчиновим в бюджеті 2000 року (Закон від 17.02.2000 №1458-III). Тоді було призупинено більше 30 видів пільг та гарантій, які не могли бути профінансовані, виходячи з реального розвитку економіки.

Зокрема, більше половини громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, втратили право отримувати безплатні та пільгові санаторно-курортні путівки або відповідні грошові компенсації. Було призупинено право військовослужбовців та працівників міліції платити менше за житло, комунальні послуги, паливо та телефон, а також безкоштовно їздити міським та приміським транспортом.

За таке рішення проголосували, зокрема, народні депутати, Турчинов О.В., Кендзьор Я.М., Кирильчук Є.І., Сас С.В., Білорус О.Г., Жеваго К.В., Кармазін Ю.А., Григорович Л.С., Зварич Р.М., Ключковський Ю.Б., Танюк Л.С. та багато інших.

Так робила і екс-прем’єр-міністр, а нині так звана опозиціонерка Юлія Тимошенко коли, наприклад в змінах до бюджету 2005 року (Закон в редакції від 25.03.2005 № 2505-IV) додатково скоротила соціальні гарантії: обмежила право сільських медиків, педагогів, фармацевтів і працівників культури користуватися пільгами у оплаті за житло, опалення та освітлення. Вона ж в 10 разів зменшила законодавчо передбачену допомогу ветеранам війни до 9 травня, готуючи держбюджет 2006 року. Натомість, за її прем’єрства було вдесятеро збільшено посадові оклади міністрам, народним депутатам, суддям і прокурорам.

Серед тих, хто голосував за прийняття Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік», є й автори цьогорічного звернення до Конституційного суду: Григорович Л.С., Кендзьор Я.М., Ключковський Ю.Б., Стретович В.М., Катеринчук М.Д. а також народні депутати Турчинов О.В., Балога В.І., Єхануров Ю.І., Вінський Й.В., Пинзеник В.М., Терьохін С.А., Губський Б.В., Гірник Є.О., Жебрівський П.І., Зварич Р.І., Кириленко В.А.

Тому викликають принаймні здивування подвійні стандарти народних обранців, які звернулися до Конституційного суду відносно норм бюджету поточного року.

Бюджет 2007 року кардинально інший, ніж попередні. Керуючись принципом справедливості та неупередженості, Уряд Віктора Януковича зберіг обґрунтовані пільги, які здатна забезпечити вітчизняна економіка, але призупинив дію тих норм, які надавали привілеї громадянам незалежно від їх матеріального стану. Водночас Уряд запровадив можливість встановлювати соціальні виплати в залежності від рівня доходів громадян, тобто, підтримувати конкретну людину, яка потребує соціального захисту.

Уряд Віктора Януковича запропонував в бюджеті 2007 року економічно обґрунтований і прозорий реалістичний план неухильного поетапного підвищення соціальних стандартів – мінімальної заробітної плати, мінімальної пенсії і прожиткового мінімуму. Це справедливі й рівні державні гарантії для всіх членів суспільства. Вони підвищують реальні доходи людей, сприяють зростанню економіки, не переобтяженої фіскальним тиском.

Верховна Рада України V скликання підтримала цю демократичну ідеологію Уряду і затвердила бюджет, яким було призупинено в першу чергу пільги народним депутатам, суддям, державним службовцям та деяким іншим категоріям громадян, оплата праці яких набагато вища за середню в країні.

Натомість вперше в бюджеті 2007 року поступово реалізуються соціальні норми, які призупинялися попередниками: вперше фінансуються підвищення до пенсій дітей війни-інвалідів, доплати та підвищення до посадових окладів педагогічним працівникам, у 5-20 разів збільшені компенсації особам, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи. Вперше піднято пенсії інвалідам І та ІІ груп, які не працюють і отримують пенсії, нижчі за прожитковий мінімум.

Реалізація збалансованої бюджетної політики в першому півріччі 2007 року призвела до росту економіки на 8% і росту середньої заробітної плати в економіці на 30% порівняно з минулим роком. У травні 2007 року середньомісячна зарплата вперше за історію України втричі перевищила мінімальну.

Це дало можливість підвищити бюджетні соціальні виплати: збільшити виплати сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам, розміри стипендій та допомог учням і студентам, розміри доплат та підвищень до посадових окладів працівників освіти, розміри заробітної плати працівників бюджетної медицини, закладів культури тощо. Також з’явилась можливість підвищити трудові пенсії, мінімальні пенсійні виплати інвалідам війни та учасникам бойових дій.

Таким чином, суспільне багатство, яке перерозподіляється через бюджет, у поточному році адресно спрямовуються саме до тих, хто дійсно потребує допомоги і державної підтримки.



Проте, темп справедливих соціальних змін тепер знаходиться під загрозою.

Минулого місяця Конституційний суд відновив привілеї своїм колегам – суддям. Вони вибороли своє право на отримання пільг незалежно від рівня матеріального забезпечення, право на отримання пенсій без будь-яких обмежень, а також на покращені умови оплати праці.

При тому, що в поточному році заробітна плата судді Верховного чи Конституційного суду складає 20,8 тис. грн., а місцевих суддів - близько 5,4 тис. грн., вони отримують право на 50-відсоткову знижку по платі за житло та комунальні послуги, безоплатний проїзд у міському транспорті, безоплатне користування послугами зв’язку, пільгове встановлення та користування телефонами та сигналізацією. Відміна обмежень розміру пенсій дозволить суддям Верховного та Конституційного суду отримувати пенсію в сумі понад 18 тис. гривень.

А в рішенні Конституційного Суду від 9 липня поточного року під виглядом турботи про малозабезпечені верстви населення в 1,5 раза підвищуються посадові оклади керівників допоміжних підрозділів місцевих державних адміністрацій, збільшується оплата праці керівництва Антимонопольного комітету.

Серед тих, хто отримав право на пільги зі сплати комунальних послуг, послуг зв’язку та право на безкоштовний проїзд громадським транспортом - судді та прокурори, народні депутати та депутати місцевих рад. А це далеко не найбідніші верстви населення.

Виходить, за відновленням цих привілеїв зверталися до Конституційного суду депутати-автори подання, переважно представники так званої опозиції, зокрема: Катеринчук М.Д., Оніщук М.В., Стретович В.М., Григорович Л.С., Кендзьор Я.М., Ключковський Ю.Б., Ляпіна К.М., Князевич Р.П., Івченко О.Г.

Користуючись рішенням Конституційного суду як політичним інструментом у передвиборчій кампанії, «опозиціонери» підбурюють людей судитися за виплату пільг, паплюжать соціальну політику Уряду, провокують підрив фінансової стабільності в державі.

Вони обманювали людей, коли голосували за нездійсненні соціальні пільги, знову обманювали, коли призупиняли ці пільги законом про бюджет, обманюють, коли вимагають від Уряду негайно виконати рішення Конституційного суду. Адже внести зміни до бюджету поточного року неможливо - Президент України не визнає легітимність Верховної Ради і не підписує закони.

Для виконання всіх законодавчих норм, фактично поновлених Конституційним судом, потрібно більш, ніж 70 мільярдів гривень.

Для того, щоб їх профінансувати, необхідно майже вдвічі збільшити ставки податків на додану вартість, на прибуток та на доходи громадян, тобто, воднораз знищити вітчизняну економіку. Або «зняти» гроші з інших соціальних статей: із зарплат бюджетникам, субсидій і дотацій сім’ям з дітьми, малозабезпеченим тощо. Жоден з цих шляхів неприйнятний для людей, для держави.

Навіть якщо уявити, що можна було б виконати відновлені судом норми, це призвело б до поглиблення абсолютно несправедливого розшарування суспільства та спровокувало б протистояння між різними категоріями пільговиків. Так, скажімо інвалід І групи-чорнобилець отримував би в десять разів більше, ніж інвалід війни чи трудового каліцтва І групи. А заробітна плата взагалі втратила б свою стимулюючу роль, оскільки допомоги та пільги перевищили б її розмір. Це прямий шлях до соціальних конфліктів, зневіри у справедливості, втрати мотивації до успішної праці та розвитку особистості.

Криза, яка неодмінно настане за таких кроків, буде ще гіршою, ніж та, що спіткала нашу країну в середині 90-х років: стрибок цін, знецінення гривні, хаос у фінансовій системі держави, скорочення виробництва і зниження рівня реальних доходів громадян.

Фактично, це наступ на права й інтереси власного народу.

Уряд Віктора Януковича цього ніколи не допустить.

Рішення Конституційного суду може бути виконано тільки шляхом ретельного розгляду і прийняття Верховною Радою України відповідних змін до чинного законодавства. Уряд пропонує всім відповідальним силам у владі та в опозиції об’єднати свої зусилля з підготовки необхідних законопроектів з подальшим їх затвердженням парламентом України, аби остаточно не перетворити рішення Конституційного суду на передвиборчу технологію.





































































Bookmark and Share