30 липня – 5 серпня 2007 року в Київі у пансіонаті “Дюбек", що у Пущі Водиці пройшла Шоста Міжнародна молодіжна релігієзнавча літня школа «Іудаїзм: сутність, історія, сучасні виміри»


Свою роботу школа розпочала з урочистого відкриття, яке відбулося у приміщені Інституту філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України. На відкритті з вітальним словом до учасників школи звернулися: Марк Тальянський – виконавчий директор Всеукраїнського єврейського конгресу; Аркадій Монастирський – генеральний директор Єврейського фонду України; Фелікс Міндель – перший секретар Посольства Держави Ізраїль в Україні; Олександр Саган – радник Секретаріату Президента України, доктор філос. наук.

Учасники школи мали змогу прослухати лекції експертів з проблем іудаїки. Першу лекцію «Іудейська община України: сучасний стан та тенденції розвитку» прочитав Володимир Матвєєв – канд. філол. наук, доцент Інституту культурних зв’язків, кореспондент Єврейського телеграфного агентства. В.Матвєєв розповів про те, чим живе єврейська спільнота сьогодні. Окремо було акцентовано увагу на тому, що юдейські громади не представлені одним центром – окрім трьох об’єднань ортодоксальних громад є також об’єднання громад так званого реформістського юдаїзму. Крім того, є різні об’єднання та організації, які не мають чітко вираженої релігійної забарвленості.

Лекцію «Релігійний сіонізм» учасникам школи прочитав Еліезер Шаргородський – викладач центру «Мідраша Іоніт», Бар Іланського та Відкритого Університетів Ізраїлю. Головна ідея, яку він хотів донести до слухачів – це те, що народ обраний, тобто євреї, мають зібратися на землі, яку для них було призначено самим Богом. Релігійний сіонізм представлений потужним представництвом в парламенті Ізраїлю (Кнесет) і впливає на політику цієї держави.

Анатолій Подольський – директор Українського центру вивчення історії Голокосту, канд. істор. наук, науковий співробітник Інституту політичних та етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса, прочитав лекцію «Проблеми єврейської історії ХХ століття». Він переконливо показав, що головною сторінкою історії єврейського народу ХХ століття є трагедія Голокосту. Крім того, він зауважив, що це трагедія не тільки єврейського народу, але й всього людства.

Лекція Ірини Клімової, співробітниці Інституту іудаїки та релігійно-освітнього центру «Мідраша Іоніт» була заявлена як «Єврейське образотворче мистецтво: що це таке?». Вона розпочала з того, що посилила проблему – «що вважати єврейським образотворчим мистецтвом?» і показала, що єврейське мистецтво тісно пов’язане з релігією євреїв – іудаїзмом. Ірина Клімова підтверджувала свою розповідь демонстрацією слайдів із зразками єврейського образотворчого мистецтва.

Лекцію на тему «Дослідження іудейської історії та культури в Україні» учасникам школи прочитав Леонід Кушелевич Фінберг – директор Центру досліджень історії та культури східноєвропейського єврейства Національного університету «Києво-Могилянська академія». Він окреслив проблеми та перспективи іудаїки в сучасній Україні. Крім того, доповідач розповів про роботу центру, який він очолює. На завершення лекції Л. Фінберг презентував учасникам літературу, яку видав центр.

Наступна лекція «Іудаїзм в епоху Просвітництва», яку прочитала Анна Марія Басаурі Зюзіна – магістр релігієзнавства, співробітник Міжнародного Соломонового університету, стосувалася виявлення причин модернізації іудаїзму. Предтечею модернізації, на її думку, був Мойсей Мендельсон. Лекція, головним чином, була присвячена цій непересічній особистості єврейської та європейської культури.

Лекція «Теорія та методологія релігієзнавчого дослідження (на прикладі іудаїзму)», яку прочитав Віталій Хромець – віце-президент МГО «Молодіжна асоціація релігієзнавців», магістр релігієзнавства, стосувалася висвітлення теоретико-методологічних проблем сучасного релігієзнавства. Він намагався продемонструвати теоретичну схему, яка має допомогти релігієзнавцю досліджувати релігію, у тому числі й іудаїзм, з наукової точки зору. В. Хромець підкреслив, що ці розробки є результатом його спільної роботи із Олександрою Дзюбою.

Окрім лекцій учасники школи брали участь у роботі круглого столу, темою якого був «Релігійний екстремізм». Учасники мали змогу почути думку експертів: Валерія Чебатенка (ГО «Культи та суспільство»), Валентина Петрика (Київський національний лінгвістичний університет) та Володимира Хміля (ЛГО «Інститут дослідження тоталітарних релігій та релігієзнавства»). Крім того, присутнім показали фільм, якій є ілюстративним матеріалом, що демонстрував деструктивний характери деяких релігійних організацій. Після тривалої дискусії учасники школи були одностайні у тому, що не можна розглядати факти, які начебто свідчать про деструктивність, якщо не будуть вироблені чіткі критерії, за допомогою яких можна із певністю сказати, що в тій чи іншій релігії переважаючим є деструктивний елемент.

У програмі школи було також відведено час для заслуховування конкурсних робіт учасників (для участі в школі необхідно було надіслати на e-mail оргкомітету конкурсну роботу). Після доповідей учасникам ставили запитання та давалися рекомендації щодо покращення формальної та змістовної сторони роботи.

Важливою складовою у програмі школи були екскурсії у синагоги Києва та зустрічі з релігійними діячами. Спочатку учасники відвідали синагогу на Подолі, були в синагозі Бродського та зустрічалися з помічником Головного рабина Києва Давидом Мільманом, також відвідали Галицьку синагогу та музей єврейства, який розташований при ній. Учасники мали зустріч із Головним рабином прогресивного юдаїзму Олександром Духовним.

Учасники також брали участь в брейн-рингах. Переважна більшість питань так чи інакше стосувалася релігії в цілому та іудаїзму зокрема. Важливою складовою програми школи були перегляди кінематографу та мультиплікацій єврейських режисерів.
Своєрідним підсумком діяльності школи стало написання резолюції.



Резолюція

Ми, учасники VI Міжнародної молодіжної релігієзнавчої літньої школи "Іудаїзм: сутність, історія та сучасні виміри”, прослухавши лекції фахівців у сфері іудаїки, зустрівшись із громадськими та релігійними діячами єврейської спільноти України, провівши ряд круглих столів, заявляємо:
1. Іудаїзм – невід’ємна частина релігійної палітри України, тому його всестороннє вивчення є актуальною задачею для сучасного українського релігієзнавства.
2. Для поглибленого вивчення іудаїзму необхідним є ознайомлення із особливостями його суспільно-політичної ролі, віроповчальною та культовою сторонами (вивчення мов священних текстів іудаїзму, робота зі спеціалізованою літературою, спілкування із носіями релігійної традиції тощо).
3. Існує термінологічна невизначеність у ряді ключових понять іудаїки, у зв’язку із чим виникає необхідність їхнього уточнення та деталізації у релігієзнавчих дослідженнях.
4. Сучасний іудаїзм є неоднорідним релігійним феноменом, в якому одночасно сполучаються консервативні та реформістські тенденції, що необхідно враховувати у процесі його дослідження.
5. Пам’ятаючи про Голокост як трагічну сторінку світової історії, ми засуджуємо усі форми расової, національної та релігійної нетерпимості, зокрема – антисемітизм.
6. Іудаїзм не є екслюзивістською релігією, із повагою ставиться до цінностей інших релігійних традицій, що дозволяє зробити толерантність та взаємоповагу основою для покращення та розвитку міжрелігійних відносин в Україні.
7. Розповсюдження об’єктивної інформації про іудаїзм за допомогою проведення освітніх заходів серед молоді сприяє зменшенню рівня антисемітизму та релігійної нетерпимості.
8. Здобувши досвід участі у заходах подібного формату, ми підтримуємо проведення аналогічних проектів із залученням студентів, аспірантів і молодих вчених.

Завершальним акордом офіційної частини стала видача дипломів за активну участь у школі.
Не дивлячись на досить насичений графік роботи школи, учасники мали змогу відпочити, адже місцем проведення школи був пансіонат «Дюбек», що знаходиться в мальовничому куточку на околицях Києва – у Пущі-Водиці. Навколо пансіонату хвойний ліс і недалеко знаходиться озеро, тому учасники мали змогу купатися, загоряти та плавати на човні.
У роботі школи брали участь 18 студентів, аспірантів та молодих вчених з Києва, Чернівців, Одеси, Москви та Волгограду. Серед них були релігієзнавці, історики, філософи, богослови, політологи та культурологи. Школа була організована Молодіжною асоціацією релігієзнавців за підтримки Головного управління у справах сім’ї та молоді КМДА, Об’єднаної єврейської спільноти України, Міжнародного центру толерантності, Єврейського фонду України та за сприянням Релігійно-Інформаційної Служби України, Центру досліджень історії та культури східноєвропейського єврейства Національного університету «Києво-Могилянська академія» і Центру релігійної інформації та свободи Української асоціації релігієзнавців. Організатори школи планують видати збірник матеріалів школи.

На завершення слід сказати, що формат літньої школи дозволяє у неформальній обстановці зібрати молодь навколо однієї з проблем релігієзнавчого циклу та поєднати плідну роботу з відпочинком. Крім того, зав’язуються тісні контакти представників різних міст та країн, організацій, установ, вищих навчальних закладів. Це в черговий раз довела вже шоста школа. Наступного року Молодіжна асоціація релігієзнавців планує провести літню школу з питань ісламу.










































Bookmark and Share