Держава відповідає за таланти?


Щоб призупинити «старіння» вітчизняної науки, уряд України вирішив вжити ряд заходів щодо створення сприятливих умов для «вирощування» молодих талантів, зокрема було схвалено Державну програму роботи з обдарованою молоддю. А днями Кабінет міністрів ухвалив рішення: створити при Академії педагогічних наук України (АПН України) Інститут обдарованої дитини.

Відомо, що педагоги і психологи розрізняють кілька видів обдарованості, серед них — соціальна і лідерська. Діти, які мають такі якості, виростають у талановитих керівників. Художньо обдаровані малята стають блискучими співаками, акторами, художниками і літераторами. Прекрасні психомоторні дані сприяють яскравим перемогам у спорті. А інтелектуально обдаровані, які уміють швидко мислити, аналізувати, порівнювати факти, зможуть у майбутньому спробувати себе в науковій діяльності. От тільки реалізувати свої таланти без підтримки держави дітям над­звичайно складно.

До речі, Закон України «Про основні засади державної підтримки обдарованих дітей і молоді» гарантує юним талантам забезпечення сприятливих умов для реалізації своїх творчих та інтелектуальних здібностей. До списку пільг входить право на одержання за рахунок держави вищої освіти, право на разову матеріальну допомогу, а також на безкоштовний проїзд у громадському транспорті. От лише статусом «обдарована» може користуватися далеко не кожна дитина. Під це визначення у вітчизняному законодавстві підпадають лише переможці конкурсів, олімпіад або змагань різних рівнів. А діти, котрі у школі або в інших навчальних закладах виділяються своїми неабиякими здібностями, однак через фінансові обставини не можуть брати участі у престижних конкурсах і олімпіадах, обдарованими в нашій державі не вважаються. Хоча сьогодні ні для кого не секрет, що іноді треба сплачувати вступний внесок лише за саму участь у тому чи іншому заході, не кажучи вже про витрати на проїзд і проживання. Як правило, це не завжди по кишені жителям глибинки.

До речі, сьогодні в Україні мешкає понад 11 мільйонів громадян віком від 14 до 28 років. Серед них обдарованими за законом можна назвати лише дві тисячі дітлахів, які здобули перемогу на всеукраїнських учнівських олімпіадах. Щоправда, збільшити цю кількість цілком реально — необхідно просто розробити систему виявлення і підтримки талантів у всіх куточках України. Саме цю мету має Державна програма роботи з обдарованою молоддю на 2006—2010 роки. Ідеї, закладені в цьому документі у вигляді заохочення молодих талантів, залучення обдарованої молоді до науково-дослідної, експериментальної, творчої діяльності, популяризації досягнень юних обдарувань, організації всеукраїнських олімпіад і конкурсів, на перший погляд, безперечно, дуже гуманні. От лише про стовідсоткову реалізацію всього задуманого говорити сьогодні складно. І проблема не лише в недостатньому фінансуванні.

Цього разу під реалізацію проекту загалом виділено 170 млн. грн., що, за словами міністра освіти Станіслава Ніколаєнка, набагато більше, ніж було передбачено попередньою програмою, розрахованою на 2001—2005 роки. Перші 15 млн. грн. закладені державою на забезпечення участі обдарованої молоді у всеукраїнських і міжнародних олімпіадах, конкурсах і змаганнях. Щоправда, в документі одразу уточнюється, що ця сума не здатна істотно поліпшити роботу з обдарованими дітьми. Директор київської середньої спеціальної музичної школи-інтернату ім. М. Лисенка, заслужений діяч культури України, професор Валентин Шерстюк запевнив кореспондента «ДТ» у тому, що за останні роки цей унікальний музичний заклад не одержав від держави жодної копійки на роботу з обдарованими дітьми. «Участь вихованців школи у міжнародних конкурсах і фестивалях сьогодні можлива виключно за рахунок спонсорських грошей, — зазначає Валентин Опанасович. — Щоправда, кожна така поїздка наших учнів закінчується появою в школі перевіряльників КРУ, котрі просто вивертають шкереберть усі відомості і документи, намагаючись знайти там фінансові порушення». Але на цьому сюрпризи не закінчуються.

Так, у програмі на розробку науково-методичної бази для роботи з юними обдаруваннями виділено 2 млн. грн. Нещодавно цю функцію Кабінетом міністрів було покладено на поки що неіснуючий інститут обдарованої дитини, який має відкритися при Академії педагогічних наук. Коли і де цей проект буде реалізовано, досі невідомо, що насторожує. Особливо, якщо взяти до уваги торішню заяву працівників Рахункової палати про неефективне використання співробітниками АПН України бюджетних коштів, призначених на виконання національних, державних і галузевих програм. У результаті сума розбазарених фінансів, виділених державою на науку, становила 23,4 млн. грн. Але учені у всіх своїх гріхах звинувачують насамперед Рахункову палату, мовляв, це її робота постійно вишукувати якісь фінансові порушення.

Однак, незважаючи на ці суперечливі моменти, треба зазначити, що підтримка держави в такій важливій справі, як робота з обдарованими дітьми, украй необхідна. «Адже тут йдеться не лише про дітей, а про духовне й інтелектуальне лідерство нашої держави», — вважає ректор Київської дитячої академії мистецтв, народний артист України, професор, академік Академії мистецтв і член-кореспондент АПН України Михайло Чембержи. «Щоправда у нас, на відміну від Заходу, переважає система масового «вирощування» юних талантів. Через це менше уваги приділяється тим, хто вже в юному віці визначився з майбутньою професією. Тому не дивно, що багато наших зірочок через певний час просто зникають», —зазначає Михайло Іванович. Для розв’язання цієї проблеми, на його думку, необхідно за результатами навчального року регулярно складати загальнонаціональний кадастр талановитих дітей із усіх куточків України, щоб потім кожен губернатор, мер та інші представники виконавчої влади не забували про те, що в їхній області, селі або місті живуть юні обдарування, за чиє майбутнє вони відповідальні.

Олександра ТИМОЩУК













Bookmark and Share

Дизайн проект офиса как сделать. Сделать дизайн проект офиса uudesign.ru.