До вузів — через зовнішнє незалежне оцінювання потраплятимуть абітурієнти


Ужгород уже має досвід участі в зовнішньому незалежному оцінювані, каже Богдан Кіштулинець, виконувач обов’язків начальника міського управління освіти, з котрим розмовляємо про особливості цьогорічного процесу тестування. Уперше ужгородські випускники на добровільних засадах долучилися до нього 2006 року, коли тестування набуло державного статусу. Вони складали українську мову, історію й математику. 2007-го в двох міських пунктах ЗНО (при ЗОШ №№ 1 та 19) перевірили свої знання з цих же предметів 400 одинадцятикласників, відібраних унаслідок комп’ютерного жеребкування.

Цьогорічне оцінювання вже має ряд відмінностей. “Якщо досі були 3 “тестувальні” предмети, то у 2008 році — 11: українська мова та література, зарубіжна література, історія України, всесвітня історія, математика, біологія, фізика, хімія, географія, основи економіки, основи правознавства. А їхні результати зараховувати-муться як результати державної підсумкової атестації за курс повної загальної середньої освіти та при прийомі на навчання до вищих навчальних закладів усіх рівнів акредитації та різних форм власності, де вступних випробувань із цих дисциплін не буде”. Крім того, в режимі апробації буде проведено зовнішнє незалежне оцінювання з англійської та французької мов для 1000 випускників загальноосвітніх навчальних закладів із кожного з цих предметів. Квота для Ужгорода стане відомою згодом. Одночасно кожен учасник ЗНО зможе пройти тестування з 3-х навчальних предметів: україн-ської мови (обов’язково) та одного-двох інших за вибором. Можна буде обмежитися лише українською мовою. Проте слід зауважити, що оскільки вступних іспитів із зазначених вище предметів не буде, а при вступі зараховуватимуться результати зовнішнього оцінювання, то доведеться тестуватися також і з інших. Виняток становить іноземна мова: вступні з неї залишаються, як і державна підсумкова атестація.

А щоб стати учасником неза-лежного зовнішнього оціню-вання, слід зареєструватися за місцем постійного навчання. Нині в Ужгороді запрацювали 18 пунктів реєстрації при школах та один при міськвідділі освіти для випускників попередніх років, а також студентів професійно-технічних навчальних закладів, ВНЗ І—ІІ рівнів акредитації. Визначені й відповідальні за реєстрацію. Саме вони з моменту звернення до отримання сертифіката з результатами оцінювання “вестимуть” учасників ЗНО. Ті ж, у свою чергу, повинні визначитися із предметами та особисто подати до пунктів реєстрації копію паспорта чи свідоцтва про народження. При цьому Богдан Михайлович звертає увагу батьків на те, аби вони не зволікали із виготовленням паспортів для дітей. А ті, хто планує змінити прізвище чи ім’я, зробили це до 20 лютого. Бо саме до цього терміну можна буде вносити зміни до бази даних. Це ж стосується і предметів за вибором. Зрозуміло, одразу не кожен майбутній випускник може визначитися, які предмети складати. Тому цей час дається на роздуми, і протягом нього абітурієнти ще можуть змінювати свій вибір, за винятком української мови, яка є обов’язковою для всіх.

Щомісяця пункти реєстрації подаватимуть дані щодо кількості зареєстрованих до регіонального центру в Івано-Франківську. А до завершення реєстраційного процесу буде визначено кількість учасників ЗНО, центри тестування, з’ясуються всі деталі, зокрема до 1 лютого мають бути внесені зміни до Умов прийому до вищих навчальних закладів України. “Цього разу, прогнозуємо, таких центрів буде 4—5. Що ж до кількості тестувальників, то маємо 1200 випускників, і з них відсотків 70, як свідчить практика, вступають до ВНЗ ІІІ—ІV рівнів акредитації. Звісно, якщо побажають усі 100 %, дамо можливість протестуватися всім. До речі, результати тестування можна використати лише того ж року. Наступного, якщо хтось надумає вступати, доведеться пройти “процедуру” наново”, — каже Б. Кіштулинець.

З усіх предметів до середини грудня кожен зареєстрований учасник отримає тестові завдання з обраних предметів, аналогічні до тих, за якими проходитиме оцінювання. „Як нам повідомили, з усього переліку завдань 20 відсотків буде легких, 60 % — середньої важкості й 20 — підвищеної. І при цьому вони не виходитимуть за рамки шкільної програми”. Усі учні тестуватимуться в однакових умовах. Винятків чи полегшення не буде ні для кого; не звільнятимуться від тестування й переможці олімпіад. Проте, на думку Б. Кіштулинця, держава повинна зробити ще один крок: подавати зразки тестових завдань із 1 вересня, аби учні мали змогу як слід із ними попрацювати. „Не треба робити з них таємниці. Не ставиться завдання підловити учня, мета — аби учень набув певну суму знань, аби згодом став хорошим спеціалістом”.

Однак участю в зовнішньому незалежному оцінюванні для випускників шкіл усе не обмежиться, оскільки державний стандарт передбачає наявність в атестаті 5 оцінок за підсумками державної атестації. Тож частина з них буде за наслідками тестування, а інші вони „доберуть” на шкільних іспитах за вибором. Усі, хто не планує вступати, проходитимуть державну підсумкову атестацію з 5 предметів. В усякому разі цього навчального року. Хоча Богдан Михайлович не відкидає того, що з часом буде внесено корективи в навчальний процес, зазнає змін і державна підсумкова атестація.

Ще на одному важливому моменті зауважив освітянин: “Якщо простежуватиметься тенденція, що оцінка, яку ставить учитель, і та, яку певний час отримують його учні на тестуванні, різняться суттєво, будемо змушені говорити про його професіоналізм та ставлення до роботи. В деяких країнах Європи за результатами тестувань атестують учителів. Напевно, і ми прийдемо до цього. Вчитель змушений працювати на результат. Цим забезпечується об’єктивність атестації. Звісно, в тестуванні є певний момент лотереї. Але практика показує, що там, де вчитель сумлінно ставиться до своїх обов’язків, учні захищають свої бали”.

Звісно, „під завісу” не могла не спитати, чи не відмінять тестування із можливим приходом нового міністра освіти. На це Богдан Михайлович відповів, що незалежному зовнішньому оцінюванню бути, бо це вимога часу, і навіть наш невеликий досвід у цій справі свідчить: ефективнішого способу одночасно, на однакових умовах виявити рівень знань усіх випускників, а отже, отримати об’єктивну й максимально повну інформацію про результати функціонування системи освіти, створити перепону на шляху корупції як під час державної підсумкової атестації у школах, так і на етапі вступних іспитів до вищих навчальних закладів поки що немає.

Олена МАКАРА, “Ужгород”















Bookmark and Share