Молодь як вона є. Цінності


Домовимося, світоглядні установки молоді в Росії мало відрізняються від тих, що транслює старше покоління. Власні тверді паттерни маргінально розкидані від середовища до середовища, від тусовки до тусовки. Молоді як єдиного соціального простору насправді не існує. Тому є кілька причин, найважливіша з яких - деградація студентства, що було колись основним провідником не стільки вільнодумства, скільки самої ідеї протистояння «старшому» при дуже уважному наслідуванні традицій. З такої гримучої суміші звичайно й виходили й Раскольнікови, і Кибальчичі, і брати Стругацькі.

Сьогодні ж інститут - явище не стільки ідеологічне (а таким він був і в Російській Імперії, і в Радянському Союзі), скільки прагматичне. Головний сьогоднішній освітній тренд - ідея про навчання як «надання й одержання послуг» - у соціальному плані працює цілком певним чином. Якщо інститут є варіантом перукарні, то формувати навколо знання цінності немає ніяких резонів.

Інша справа, що й гарна зачіска може бути цінною, але не в занадто широкого кола людей. Знання в цьому випадку виступає в тій же іпостасі: примхи, розваги для «очкариків». У нинішньої молоді - інші цінності. Перша з яких, як це не дивно пролунає, родина.

На питання: «Що для Вас є найбільшою цінністю в житті?» - 445 респондентів з 878 відповіли: «Родина» (родина, діти/дитина, дитина, батьки/мама, дружина, коханий чоловік). Сексуальна революція як така з її свободою і вільністю спільного проживання Росію обійшла (або ж пройшла по дотичній, залишившись якимось неясним спогадом про кінець 80-х - початок 90-х): ми дотепер залишаємося дуже традиційною країною з незмінним набором імперативів. І старше покоління, і молодь однаково прив'язані до самого вузького соціального кола: домочадці, близькі родичі. По суті, саме тут криється першопричина нинішньої соціальної апатії: закриваючись у рамках власних взаємин, люди перестають звертати увагу на навколишню дійсність, відзначаючи іноді або ріст цін, або останні «новини з життя зірок». Все інше лежить поза сферою безпосереднього інтересу навіть молоді, що за визначенням повинна бути більш живою, вільною й - нехай пролунає трохи наївно - відчайдушною.

Не тут-то було. Свободу як цінність назвали всього 22 чоловік. У цьому ж досить скромному у відсотковому відношенні діапазоні розташовуються й здоров'я (24 чоловік), і Батьківщина (13 чоловік), і людські взаємини в соціумі («повага інших», «затребуваність», «довіра до людей» - 15 чоловік). Все це досить показово й більш ніж тривожно. У повазі до родини дійсно можна побачити масу позитивних тенденцій: традиція як основа суспільних взаємин, як думає багато хто, взагалі є для Росії єдино можливою нормою. Але родина як цивільний інститут працює тільки тоді, коли вона вписана в ціннісну парадигму, коли вона не замкнута на собі, а звернена до світу. Ми ж бачимо зворотну картину, що підтверджує, до слова, висновки, наведені в аналізі ідентичності: у Росії відсутні низові структури громадяньского суспільства як окремо взята цінність. Це зовсім не означає, що їх немає фізично: мова йде тільки про те, що вплив, чинений ними, мінімальний. І, судячи з результатів опитування, змінити цей тренд удасться в найкращому разі тільки через покоління.

Майже нарівні в ряді цінностей стоять любов (32 чоловік), дружба (30 чоловік) і кар'єра (36 чоловік). Їх випереджає матеріальне благополуччя, добробут (усього 47 чоловік відповіли, що гроші є основною цінністю - це ледь більше 5% опитаних молодих людей). Країна капіталізму, що переміг, в дійсності ставиться до матеріального статку й кар'єрного росту куди простіше, ніж цього вимагають всі правила конкуренції й іншого. Тут, цілком імовірно, працює генетична пам'ять: відома байдужість до практики заробітку й накопичення властива й молоді. Варто відзначити, що географія опитування торкається різних регіонів (від Москви й Санкт-Петербурга до Приморського краю й Амурської області), а виходить, його підсумки можна вважати певним трендом. У Росії сьогодні з родиною все так само непросто, як і з капіталізмом, але від останнього, подобається він нам чи ні, нікуди не дітися: це з родини можна піти, утекти із глобалізації трохи складніше.

Другою за значущістю цінністю для молоді є саме життя (79 чоловік). Гідна ідея «просто жити» двосторонньо гостра: у ній поєднується й прагнення до гармонії зі світом, і повільне загасання в лещатах родини, що при певних обставинах перетворюється на знаменитий чеховський «аґрус».

І, нарешті, тільки 10 чоловік на питання: «Що для Вас є цінністю?» - відповіли: «Я сам». І це, відзначимо, молоді люди у віці від 18 до 30 років. Індивідуалісти. Майбутня еліта. Дерзання й прорив.

А ви кажете, постмодернізм...

Михайло Бударагін

Джерело: ВЗГЛЯД
http://www.vz.ru/




















Bookmark and Share