Зовнішнє оцінювання


Програма передбачає два активних компоненти: навчання громадських спостерігачів та здійснення спостереження під час написання учнями тестових завдань. Загалом в Закарпатті буде проведено три тренінги та підготовлено понад 100 спостерігачів. За результатами навчань спостерігачі будуть зареєстровані в регіональних центрах оцінювання якості освіти (РЦОЯО). Під час здачі тестів з української мови та літератури 22 квітня громадськими спостерігачами буде забезпечено всі пункти тестування, а на наступних предметах увага акцентуватиметься на тих пунктах, де попередньо були зафіксовані порушення. Також нами відслідковуватиметься та контролюватиметься процес апеляції відповідно до заяв учнів.

За результатами громадського спостереження буде оприлюднено два регіональних звіти (1 - українська мова та література, 2 – узагальнений за результатами спостереження за здачею інших предметів).

Положенням про громадський контроль за проведенням в Україні ЗНО та вступною кампанією у ВНЗ передбачає громадське спостереження на всіх етапах кампанії (інформаційна кампанія, реєстрація учасників, транспортування тестових завдань, їх збереження на пункті тестування, проведення тестування, транспортування заповнених бланків тестових відповідей та їх перевірка, встановлення результатів ЗНО, видача сертифікатів з результатами учасникам тестування, апеляція за результатами ЗНО та прийом до вищих навчальних закладів).

Для організації процесу збору інформації, що надходитиме від громадських спостерігачів, а також її подальшої обробки та аналізу буде розроблено анкету громадського спостерігача на пункті тестування. Анкета міститиме перелік основних процедур зовнішнього оцінювання, яких мають дотримуватись працівники Українського центру оцінювання якості освіти, а також правил поведінки для учнів-учасників зовнішнього оцінювання. Рекомендації, розроблені на основі аналізу зібраної інформації сприятимуть вдосконаленню процедур ЗНО, підвищенню прозорості системи для громадськості, а відтак й зростанню рівня довіри суспільства до зовнішнього оцінювання.

За словами координаторів проекту на Закарпатті, регіональні ВНЗ й досі затвердили Правила прийому. Це є ганебна практика адміністрацій ВНЗ, бо дозволяє їм маніпулювати з переліком предметів необхідних для прийому. Абітурієнти обираючи предмети для проходження зовнішнього оцінювання мали б орієнтуватись на вимоги ВНЗ щодо вступу за конкретними напрямками. Уже є сигнал з різних областей за перевалами, що місцеві ВНЗ впровадили як обов’язковий іспит з англійської мови, якого до речі не має у переліку предметів із зовнішнього оцінювання. І цим самим нівелюють мету зовнішнього оцінювання.

Можливі труднощі з національними меншинами. Так, використання словників при заповнені тестів ставитиме у нерівні умови абітурієнтів що володіють державною мовою і тими хто не дуже. Час для заповнення тестів буде однаковий для всіх абітурієнтів. Система загальної та вищої освіти передбачала можливість навчатись у школах та вступати у ВНЗ на рідній мові. Наразі, ми вже бачимо проблеми з носіями угорськомовної громади, які прагнуть вступати у ВНЗ, але не володіють державною мовою на достатньому рівні.

Також можливі проблеми з абітурієнтами, які закінчили навчання у ЗОШ у 2007 році і раніше. Інформація про процедури та особливості вступної кампанії була недостатньою. Про це свідчить навіть продовження строків у лютому на 10 днів для подачі заяв про бажання проходити зовнішнє оцінювання.

На всеукраїнському рівні кампанія здійснюється Громадянською мережею ОПОРА, Комітетом виборців України та Центром тестових технологій і моніторингу якості освіти.

Кампанія громадського спостереження реалізується за фінансової підтримки "Програми сприяння зовнішньому тестуванню в Україні" (USETI).

Контакти:
Микола Яцков 80502109284


















Bookmark and Share