Освіта без хабарів


У 2008 році без результатів незалежного тестування до ВУЗу вже не вступиш. Якщо в 2006 і 2007 роках тестування проходили випускники за бажанням, то тепер - це обов'язково. За процедурою проведення тестування стежать незалежні спостерігачі, прямо як на виборах. Суспільні спостерігачі не можуть втручатися в процес тестування, але зате вони мають право бути присутнім на всіх етапах проведення зовнішнього незалежного оцінювання знань: від етапу реєстрації до комп'ютерної обробки тестів, перевірки робіт викладачами і засідань апеляційної комісії. Така пильна увага до прозорості тестування недарма. Перехід із системи вступних іспитів на незалежне тестування дозволить вирішити низку проблем, серед яких можливість необ'єктивного оцінювання знань учнів і корупція під час вступу до ВУЗів.
Уже не раз акцентували на цих проблемах увагу, але користі від цього не дуже багато. Незалежне тестування - це усього лише перший етап у боротьбі проти хабарів і корупції. На шляху студента питання заплатити чи ні стає не тільки під час вступу до ВУЗу, а і у подальшому навчанні. Не можна сказати, що це проблема тільки ВУЗів, це проблема і студентів, що дають і хочуть давати хабарі. Вступ за гроші, купівля сесій, замовлені курсові і дипломи - усе це дискредитує тих студентів, що дійсно вчаться, тим більше це знижує рівень освіти. Невже це не привід для дій? Якщо держава діє поетапно в цьому питанні, то громадські організації діють відразу у всіх напрямках. Побачити конкретні результати складно, але це не тому, що робота організацій не ефективна, а тому, що їх дії локальні. Так у Донецькій області проводиться цілий комплекс заходів спрямованих проти корупції у ВУЗах: випуск літератури про протидію корупції, проведення тренінгів і семінарів для випускників шкіл, студентів, викладачів, підготовка тренерів для таких семінарів, проведення дебатів, випуск календарів і письмового приладдя з антикорупційними закликами й інше. У Донецькій області діють відразу 3 громадські організації, деякі проекти яких спрямовані на роботу зі студентами проти корупції. Це Донецький молодіжний дебатний центр, Молодіжна громадська організація "М.АРТ.Ін-клуб" і Донецька міська громадська організація "Альянс". Ці три організації діють у рамках всеукраїнського проекту "Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні "Гідна Україна" і здійснюють свою діяльність в одному з напрямків " Гідної України" - боротьба з корупцією в сфері вищої освіти.
Нещодавно громадською організацією "Альянс" був проведений тренінг зі студентськими лідерами, де обговорювалися питання корупції і те, як може студентське самоврядування протидіяти корупції. Одним з основних питань тренінгу був студентський суд. Студенти за обміном поділилися своїм досвідом і враженнями про студентство в США. Практика прийняття кожним студентом кодексу честі і проведення студентського суду, у випадку порушення кодексу, дуже розвинута в США. Кодекс честі - це список етичних норм, що розробляють самі студенти. У цих нормах зазначені всі правила поводження студентів, і коли студент приймає цей кодекс честі, знижується корупційне навантаження. Якщо студент порушує кодекс честі, з ним проводять бесіду студенти, відбувається так званий студентський суд. У деяких ВУЗах України діє подібна практика, але вона не настільки популярна, як в Америці. У нас студенти, в залежності від правил ВУЗа, приймають "присягу студентів", "посвячуються в студенти", але носить це формальний характер і не приділяється належної уваги етичним нормам. На цьому тренінгу студенти намагалися самі розробити такі механізми, які б допомагали студентам дотримуватись етичних норм. Дуже важливо, щоб це відбувалося з ініціативи студентів, а не ректоратів, і деканатів, інакше все не матиме сили. У результаті довгих обговорень на тренінгу був зроблений висновок, що найефективніший спосіб боротьби з корупцією - це боротьба знизу, тому що студенти дуже часто створюють попит, дарують дорогі подарунки, давлять на викладачів і хочуть давати хабарі.
"Альянс" також готує спостерігачів на незалежні тестування, що будуть не тільки спостерігати за процесом, але і моніторити як сертифікати цього тестування будуть оцінені в приймальних комісіях. У травні відбулися тренінги по підготовці спостерігачів. Їх функції на незалежному тестуванні набагато ширше, ніж у просто спостерігачів: будуть підготовлені спеціальні анкети для абітурієнтів, де вони зможуть сказати чесно чи ні, на їхню думку, пройшло тестування. Також члени організації будуть спостерігати за процесом і в приймальних комісіях. Це тестування буде моніторитися в державних навчальних закладах, і в приватних, для того, щоб можна було порівняти, як діє система, де ефективніше.
Донецький молодіжний дебатний центр здійснює проект "Молодь проти корупції", у рамках якого проводить тренінги серед студентів і викладачів Луганської і Донецької областей. А теми ті самі - корупція в сфері освіти. Задача організаторів проекту дати молодим людям знання про те, що таке корупція, розказати про можливі наслідки корупції, вплив корупції на права людини, механізми захисту, важливість власної активної позиції щодо протидії корупції. От які враження після тренінгу в студента Іллі: "Як безпосередній учасник тренінгу, скажу однозначно - це річ потрібна. Адже це не лекції і не агітпрограма, не хочеш - ніхто не змушує. Просто в мене з'явилася можливість відкрито задавати ті питання, які мене цікавлять, вільно дискутувати і, звісно, робити для себе висновки. Наскільки я розумію, подібними речами (не знаю як у країні в цілому, у нас у регіоні точно) ніхто більше не займається. Адже говорити про корупцію можна довго, але ми тільки відходимо від проблеми, а не вирішуємо її. У випадку з тренінгом - навпаки, відкрито обговорюється протистояння корупції як явищу. А для того, щоб активно цьому протистояти, починати потрібно в першу чергу з себе. Особисто я у своєму ВУЗі з прикладами корупції не зіштовхувався, що вважаю позитивним парадоксом серед навчальних закладів Луганська. Можливо це специфіка факультету, я не знаю. Але в будь-якому випадку, коли я акцентував увагу на цьому моменті, реакцією був щирий подив з боку учасників тренінгу. Моїм висновком стало просте твердження: "Не провокуйте і не ведіться на провокації".
Молодіжна громадська організація "М.АРТ.Ін-клуб" для свого проекту "Протидія корупції в системі професійної освіти "Вчитися - це гідно" вибрала альтернативні, і напевно найдійовіші способи впливу на студентів. Були організовані покази форумів-театрів, розміщені в навчальних установах наклейки, поширені календарі, поширені інформаційні матеріали серед студентів і вчителів навчальних закладів міста Макіївка. Ця організація провела опитування і підрахувала, скільки студенти платять за сесію в різних ВУЗах Донецької області. Ці "розцінки" сесій разом з порівнянням на ціни різних товарів - телефони, скутери, плеери, були опубліковані в 5 молодіжних виданнях.
Слід зазначити, що деякою мірою "корупція у ВУЗАХ" - це стереотип. Адже, якщо подумати, то можна згадати багато випадків, коли знайомі або друзі вступають у навчальні заклади і при цьому нічого не платять. Якщо сам студент підтримує систему хабарництва, то з нього будуть вимагати гроші, і він буде "із задоволенням" давати - це ж легше, ніж учити. А якщо відразу визначити своє ставлення до проблеми і не відступати від своїх поглядів, то навряд чи хто-небудь буде вимагати якусь суму за розпис у заліковці. Студент повинен сам для себе вирішити для чого і як він буде вчитися. Не рідко зустрічаються принципові студенти, що відмовляються платити за заліки й іспити, такі які розуміють: "Вчитися - це гідно, хабарі - це стидно".
Аліна Заєць, Східноукраїнський центр
громадських ініціатив.











Bookmark and Share