Введення Кодексу честі в українських вузах зменшить рівень корупції


Саме так вважає Ганна Панаріна, координатор програми "Доброчесть i верховенство права в вищих навчальних закладах Центральної та Східної України" в Національному технічному університеті "Харківський політехнічний інститут", яка стартувала в лютому 2009 року в Харківській і Кіровоградській областях, після створення Всеукраїнської мережі громадських організацій із впровадження Кодексу честі в вузах країни.

Кодекс честі, прийнятий в університеті, з одного боку має допомогти підтвердити чесність і цінність отриманого диплому, а з іншого - підвищити рівень підготовки майбутніх фахівців. На цих двох аспектах наголосили під час організованого 3 лютого 2009 року в Києві Фондом сприяння демократії Посольства США в Україні для учасників мережі телемосту представник Комітету честі Алекс Рот і голова "Суду честі" Джон Альфорд із Університету штату Колорадо. Але як найважливіше, найгостріше питання, вони виділили проблему академічного обману, тобто списування та плагіату, копіювання робіт. Ініціативу щодо впровадження академічної етики в американському вузі започаткували саме студенти. В разі порушень в університеті скликають так званий "Суд честі", що складається з неупереджених студентів і викладачів, які особисто не знайомі з "обвинуваченим". За порушення Кодексу честі передбачені різні покарання в залежності від тяжкості провини - від догани до примусових громадських робіт, або навіть усунення від занять - кожна справа розглядається окремо. Було особливо підкреслено, що Кодекс честі виник не одразу, його було поетапно складено, здобуто згоду щодо кожного важливого пункту й уже потім врегульовано дрібніші питання. Реалізація проекту по Кодексу честі в Університеті штату Колорадо почалося вісім років тому, i на теперішній час можна вже зробити висновки про позитивні результати проведеної роботи - мати у вузі Кодекс честі стає престижним для підвищення рівня репутації.

Але впроваджуючи подібні проекти в українських вузах, каже Ганна, треба змінювати деякі положення відповідно до менталітету й особливостей освітньої системи нашої країни. Хоча, як і в США, на першому місті залишається питання якості освіти.

Саме такі особливості обговорили в Києві представники Всеукраїнської мережі громадських організацій із впровадження Кодексу честі за участю лідерів і активістів органів студентського самоврядування з більшості областей України. Зокрема, директор проекту "Сприяння активній участі громадян у протидії корупції в Україні «Гідна Україна»" Юханi Гроссманн оголосив результати соціологічного опитування, яке проаналізувало стан корупції у вищий освіті - з близько 800 вузів України було досліджено 32 i зроблено висновки, що завдяки незалежному тестуванню абітурієнтів, рівень корупції при вступі до вищі навчальні заклади помітно знизився.

Боротьбі з хабарництвом багато уваги приділили також під час обговорення спiвпрацi громадської організації "Альянс" (м. Донецьк) із добровольцем Корпусу Миру Захарiєм Зерновим із впровадження Кодексу честі та норм академічної етики, які направлено на підвищення престижу знань, в університетах України. Вищі навчальні заклади України потребують впровадження Кодексів честі й етичних норм, більш того, зацікавлені в їхньому розвитку, бо зі втіленням цих засад і принципів у життя підвищиться попит на реальні знання та надбання учнів i студентів, вважає Ганна Панаріна. Не знання, які списані зі шпаргалок, чи оцінки, отримані за хабара, а ті дійсні знання, які "за плечима". Як наслідок, зменшиться рівень безробіття серед випускників вузів, яке виникає, насамперед, через відсутність у них достатніх знань і кваліфікації.

Для довідки. Програма "Доброчесть і верховенство права в вищих навчальних закладах Центральної та Східної України" реалізується в Харківській і Кіровоградській областях Центром розвитку громад, Громадським інформаційно-аналітичним Центром для молоді, Харківською обласною молодіжною громадською організацією "Зебра" та Студентським парламентом НТУ "ХПІ" за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні з метою посилення інституціональної спроможності етичних стандартів учасників навчально-виховного процесу, спрямованих на розвиток честі, відкритості, демократії та протидії негативним явищам, пріоритет закону та права в вищій школі. Ще в 17 областях і АР Крим учасниками Всеукраїнської мережі громадських організацій із впровадження Кодексу честі проводяться програми сприяння розробки та реалізації етичних стандартів у вузах країни.

джерело: http://ciacy.org.ua/index.php?module=articles&c=articles&b=2&a=2

Bookmark and Share