Cтули коліна! Чому презервативи подорожчали майже утричі


condomХристина Загорулько, Неофіційна газета
Cтули коліна! - тепер основний спосіб для молоді уникнути зараження ВІЛ/СНІД

 

Десятки акцій за участю зірок, масштабні благодійні концерти, сотні рекламних роликів, тисячі бігбордів по всій країні… "Україна - на першому місці в Європі по розповсюдженню ВІЛ/СНІД!", "Інфікований кожен сотий українець, а про свій діагноз знає лише один з чотирьох інфікованих!", "Секс повинен бути безпечним!", "Захисти себе та кохану людину! Користуйся презервативами!", "Не зволікай, вибирай варіанти, бо СНІД може вибрати тебе!" - все це виявилося грандіозною піар-кампанією, щоб молодь почала ставитися серйозніше якщо не до самого сексу, то хоча б до захисту під час сексу. Та масштабну акцію, спрямовану на оздоровлення нації, виробники "виробу №2" сприйняли як грандіозний піар-хід для самих презервативів. І коли молодь, потроху розкомплекcована мас-медіа, почала-таки купувати презервативи, вони… подорожчали майже утричі.

Хто винен і що робити - дізнавалася Неофіційна газета.

Що трапилось? (Для тих, хто не помітив)

Проблема, як завжди, в грошах. Точніше - в цінах. Через неконкурентний ринок українці, які звикли до якісних недорогих презервативів, тепер позбавлені такої "розкоші". Восени стандартну упаковку з трьома презервативами можна було купити за 6-8 грн., а нині вона коштує 22-30 грн. А велика економ-упаковка з 12 презервативами, яку ще кілька місяців тому можна було придбати за 20-25 грн., зараз продається за 75-90 грн.

Упаковку презервативів Contex (3 шт.) сьогодні можна купити за 16 грн., LifeStyle (3 шт.) - за 26 грн., за Durex (12 шт.) треба викласти зі своєї кишені 137,8 грн., за «Гусарські» (3 шт.) - 10.50 грн., Wild Cat (3 шт.) - 6,50 грн., Viva (3 шт.) - 5 грн., King (3 шт.) - 7,5 грн., Vizit (3 шт.) - 12,5 грн., «Спокуса» (3 шт.) - 4.05 грн., «Еротика» (3 шт.) - 1,71 грн.

Звичайно не всі ціни кусаються, але якщо подумати - однієї пачки вистачає приблизно на 1-2 рази та і якість дешевих презервативів, скажімо так, під немаленьким знаком питання. Враховуючи фінансовий стан найбільш сексуально активних людей - студентів, нам залишається або піти в монастир, або, наслідуючи китайців (і користуючись їхніми ж дешевими презервативами), добити-таки нашу держстатистику. Уб'ємо заразом двох зайців - і футболістів з космонавтами країні буде вистачати, і українська мова стане міжнародною. А всі ми - кілька мільярдів радісних українців - будемо жити щасливо у країні-лідері по розповсюдженню ВІЛ/СНІД… 

Звісно, інформаційна кампанія впродовж останніх п'яти років сприяла зниженню приросту нових випадків ВІЛ. За даними фонду Олени Франчук «АНТИСНІД» - з 15,4% у 2006 році до 8% у 2008 році. Але незважаючи на це, кількість ВІЛ-позитивних українців у тому ж році збільшилася на 18 тис. 964 чол. Загалом з 1987 по 2008 рік у нашій країні було зареєстровано більш як 140 тисяч випадків ВІЛ-інфекції.

Тим часом вже сьогодні фармацевти реєструють падіння попиту на презервативи вищої цінової категорії. Адже в більшості  випадків презервативи не купують саме через високу ціну. То чому ж у країні, де кожен сотий є інфікованим, якісні засоби контрацепції б'ють по кишені дорослим фінансово стабільним людям, не кажучи вже про голодне студентство?

Хто винен?

Отже, що ж  вплинуло на підвищення цін на один з найпотрібніших виробів? За інформацією фонду «АНТИСНІД», структура ціни на презервативи складається із ввізної вартості, ввізного мита (5%), витрат дистриб'ютора (маркетинг, прибуток дистриб'ютора) та націнки торгових мереж (аптеки - від 25% до 40%, супермаркети - від 20% до 35%).

Як розповів нам Павло Пімінов, директор з комунікацій фонду, Український ринок презервативів дуже залежить від імпорту, оскільки є лише один вітчизняний виробник, який забезпечує всього 10-15% ринку. А ємність ринку - біля 100 мільйонів "гумок" на рік. Ціни на презервативи залежать передусім від марки. Латексні вироби з Малайзії, Китаю чи Кореї коштують до п'яти гривень. Якісні британські - біля 70 гривень за велику упаковку. Хоча, і ті, і ті закупляються в Кореї, а потім транспортуються через Росію (де їх пакують) до України. Тому дистриб'ютори пояснюють такий стрибок ціни на контрацептиви насамперед різким збільшенням курсу долара і євро, що збільшують перевізні витрати й інфляцію в країні. Це є основним виправданням компанії «Медком Україна» (марки Contex і Durex). Списує подорожчання на збільшення тарифів за енергоносії єдиний в Україні виробник презервативів - ТзОВ «Перфект».  Адже ціна вітчизняного "виробу №2" включає ціну сировини, плюс картонаж, плюс виробничі витрати (газ, світло, робоча сила), плюс прибуток. "Бонусом" до ціни є й орієнтація на усі ризики, захист від різких валютних коливань, що можуть призвести до чималих втрат.

Але все це не такі причини, які б могли так вплинути на рівень ціни. І чи справа лише у кризі? Чому ж тоді світові виробники й продавці презервативів рапортують про збільшення попиту на свою продукцію у США, Великобританії, Франції, Східній Європі, Росії та Китаї? Справа в тому, що на усіх вищеназваних ринках розвинена яка-не-яка конкуренція. В Україні ж - зовсім інша ситуація. За свідченнями комерційного директора аптечної мережі «Фоззі-Фарм» Павла Бойка, «Медком Україна» займає 60-70% на ринку у роздрібних мережах та до 90% на ринку аптек і супермаркетів.

У якості виходу із ситуації представник Фонду Олени Франчук Павло Пімінов радить купувати дешеві презервативи. Але вся проблема в тому, що їх не так і легко знайти. Левову частку українського ринку займає  «Медком Україна» - саме Durex і Contex цієї компанії представлені в більшості супермаркетів та аптечних мереж. А керівництво заводу «Перфект» звинувачує «Медком», що у кожному договорі компанії з торгівельними мережами зазначена заборона співпраці з іншими марками.  Таким чином, «Медком» перешкоджає вільному доступу інших дистриб'юторів. І відкидає усі закиди в свій бік: "Які обмеження у контрактах? Це все конкуренти про нас чутки розпускають," - відповіли Неофіційній газеті у компанії. Залишається лише гадати, чому бездіяльний Антимонопольний комітет, та чому державні органи самі не підтримують вітчизняного виробника, щоразу закликаючи до цього народ.

Що робити?

Миттєво на ситуацію зреагував фонд «АНТИСНІД», заявивши, що подорожчання презервативів знівелює усю їх кропітку агітаційну роботу, яка вже почала приносити результати. Представники фонду зазначають, що зростання цін на презервативи - найпоширеніший і затребуваний засіб захисту від ВІЛ - вкрай негативно вплине на розвиток епідемії ВІЛ/СНІДу в Україні.

У партнерстві з провідними постачальниками презервативів «АНТИСНІД» також починає програму з розробки і впровадження механізмів, які дозволять зменшити роздрібну ціну на окремі бренди презервативів. Павло Пімінов зазначає, що значні безкоштовні роздачі закрити весь ринок не можуть, а якщо і буде така можливість, то це матиме лише негативний результат - ринок впаде і торгувати на ньому ніхто не буде. Ситуація на українському ринку презервативів не поліпшиться без створення конкурентних умов. Тому зараз набирає популярності продукція компанії «Болеар Мед» (Vizit, Viva, LifeStyle), яка вирішила збільшити товарообіг за рахунок незначного (15%) підвищення ціни.

«Медком Україна» в свою чергу, проаналізувавши зниження попиту, вирішила переорієнтуватися в умовах кризи і зробити ставку на презервативи не преміум-класу, а середньої і низької цінової категорії (від 2 до 10 грн. за 3 шт.) - марки «Гусарські», «Соблазн» та «Еротика».

Але все це потребує часу. Що ж робити зараз?

В Америці та Західній Європі існують організації, які поширюють доступні контрацептиви, зокрема у школах кожен учень може взяти у медпункті безкоштовно три презервативи на тиждень.  В Україні студенти також мають можливість отримати безкоштовні презервативи у студентській поліклініці, оскільки усі ВНЗ країни ними забезпечені. Але забезпечені не зовсім. Для всіх і в потрібних кількостях не вистачить - так коментують ситуацію лікарі однієї з студентських поліклінік столиці.  Тож ті спудеї, хто не встиг вчасно отримати свою долю безкоштовних "гумок", або ж ті, хто  вже переріс студентський вік, можуть купувати презервативи через Інтернет (на сайтах безкоштовних оголошень вже безліч таких об'яв) - вроздріб, а краще оптом - дешевше все-таки. 

Проте з теперішнім матеріальним становищем середньостатистичного молодого українця оптом не накупуєшся. А дешеві презервативи вроздріб, які можна знайти у кіосках, -  справа невдячна. "Бувалі" покупці, в один голос кричать, що це неліцензійний, абсолютно неякісний товар, який не тільки не містить елементарних компонентів (змазка, спермециди, відповідність розміру і т.д.), а й не відрізняється міцністю.

Отже, виходить, що залишається народу або стулити коліна і слухняно чекати поки високопоставлені чини згадають про нас і "розрулять" ситуацію, або ж чекати поки захистять нас, наприклад, молодіжні громадські організації. Та скільки нас залишиться до того часу?

Джерело: Неофіційна газета ( http://gazeta.univ.kiev.ua )

Bookmark and Share